En text i en serie texter som publiceras under den här vinjetten inför valet till riksdag, kommun och landsting den 9 september 2018. Texter tänkta att påminna om vad som hänt och inte hänt sedan förra valet och valet därförinnan och ibland ännu tidigare. Om vad som hänt, vilka som sagt och gjort och tyckt vad och lite annat som kan vara bra att fundera på innan man går till valurnan.
Det finns mycken oro och okunskap kring den nya tillfälliga lagen som kommit att kallas ”gymnasielagen”. Migrationsverket har den 28 juni skickat ut en skrivelse till landets länsstyrelser, kommuner och landsting med rubriken Så påverkar nya gymnasielagen kommunerna. I den sägs bland annat:
Migrationsverket bedömer att runt 9.000 ungdomar omfattas av lagstiftningen. Från och med den 1 juli tar vi emot ansökningar, och det går att ansöka fram till och med den 30 september 2018.
Det ges information i korthet till dem som kommer att ansöka om tillstånd att stanna för studier i den här enkla videon samt på Migrationsverkets sajt under rubriken Nya gymnasielagen 1 juli till 30 september.
I skrivelsen till länsstyrelserna, kommunerna och landstingen skriver Migrationsverket vidare om att boende för dessa sökande under väntetiden ordnas av Migrationsverket enligt lag 1994:137 om mottagande av asylsökande med flera (LMA). Vidare ges följande svårbegripliga information, som Migrationsverket borde förklara:
Det som avgör ansvars- och ersättningsfrågorna är ifall de åberopade asylskälen för personen kvarstår.
Dessa till övervägande del afghanska män har ju bevisligen inte haft några asylskäl, de har ju fått avslag i två instanser, vilket också är ett av kriterierna (rena dårskapen…) för att de ska få ansöka om uppehållstillstånd för gymnasiestudier. Då kvarstår ju knappast ”de åberopade asylskälen” som aldrig ens har funnits, så vad betyder meningen? Migrationsverket får gärna svara här så publicerar jag svaret.
Därefter skriver Migrationsverket följande kryptiska och delvis självmotsägande text om eventuella ersättningar till dessa män:
Om personen har ett beslut om utvisning som vunnit laga kraft (inte längre går att överklaga) så kan personen under tiden som han/hon söker ha rätt till dagersättning och särskilt bidrag, något som prövas och administreras av socialnämnden i den kommun där den sökande vistas.
Kommentar: Alltså inte ”…har personen rätt till dagersättning” utan ”kan personen ha rätt till dagersättning.” Och ”söker” borde kompletteras med ”…uppehållstillstånd för gymnasiestudier”.
Viktig fråga: Finns det en ny lag nu, som säger att personer som vistas illegalt i landet – vilket de afghaner och eventuellt andra gör som har fått avslag på sina asylansökningar – och som ansöker om uppehållstillstånd på annan grund än asyl- eller skyddsskäl, kan ha rätt till dagersättning? Det gäller ju inga andra som söker tillstånd för att få studera i Sverige. Här skulle behövas ordentliga förklaringar och hänvisningar till lagtexter för att man ska förstå vad Migrationsverket menar. Hur som helst så verkar det stå tämligen klart att kommunerna inte är nödgade att betala ut någon dagersättning och inte heller att ordna boende åt dessa personer. Migrationsverket igen:
Den sökande har däremot inte rätt att bo kvar i Migrationsverkets boende, utan ska ordna boende på egen hand. I de fall där personen får svårt att klara sitt uppehälle får kommunen ge bistånd om det finns skäl för detta, enligt socialtjänstlagens 4 kap 2 §.
Alltså ”får ge bistånd”, inte ”måste” eller ”ska”.
Sedan följer en beskrivning av hur regeringen ”is bending backwards” i sin strävan att ge dessa kring 9.000 afghanska män förmåner som ingen annan grupp i samhället kan räkna med. Migrationsverket:
Regeringen har nyligen aviserat att kommunersättningsförordningen, förordningen (2010:1122) om statlig ersättning för insatser för vissa utlänningar, kommer att anpassas till personer som har fått uppehållstillstånd enligt den nya gymnasielagen. Det innebär att kommuner och landsting får ersättning för de ungdomar som beviljas uppehållstillstånd på den nya grunden.
Ju mer man läser och hör om den här ”haverilagen”, skräddarsydd för afghanska män utan asyl- eller skyddsskäl, desto mer förvånad och chockad blir man över det regn av förmåner och fördelar som bestås de afghanska männen som redan kostat skattebetalarna oräkneliga miljarder kronor när de processats i två instanser och enligt lag inte befunnits ha rätt att stanna i Sverige! Hur kan detta ske i ett land som Sverige?
På Migrationsverkets sajt kan man läsa om dagersättningen under rubriken Ersättning för kostnader för ekonomiskt bistånd till tillståndssökande – där det bland annat står:
En kommun har i vissa fall rätt till ersättning för ekonomiskt bistånd i form av dagersättning och särskilda bidrag, för en person som ansökt om uppehållstillstånd på grund av andra skäl än asyl och som av särskilda skäl har rätt att vara i Sverige under tiden ansökan prövas.
Den kommunala självbestämmanderätten gäller förstås och Migrationsverket – eller annan myndighet – kan inte ålägga kommunerna att betala, därav uttryck som ”kan personen ha rätt till dagersättning.”
Slutligen anger Migrationsverket i sin skrivelse till landets länsstyrelser, kommuner och landsting att:
Ungdomarna får själva välja var de ska bo/studera. Det sker alltså ingen anvisning till en namngiven kommun.
Ja, de får ”välja var de ska bo” men ska ordna sitt boende själva. Och redan har hörts från minst tre kommuner (jag vet givetvis namnen på dem) att deras gymnasieskolor inte kommer att ta emot dessa män… Det finns ju – som jag har påpekat otaliga gånger här på denna sajt och i sociala medier – ingen skyldighet för gymnasier att ta emot elever som de dels inte har plats för; dels inte har tillräckligt med lärare och personal för att kunna hantera; dels kanske anser att de inte kan ta in eftersom det kommer att försämra studiemiljön för elever som har den kompetens för gymnasiestudier som de erhållit genom nio års grundskola i Sverige och som dessutom ofta är betydligt yngre än afghanerna vilket skapar obalans.
Dessutom kan ju kanske någon göra det som Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet som drivit igenom den här lagen förmodligen inte ägnat en tanke, nämligen räkna ut hur många gymnasieklasser som behövs för att härbärgera 9.000 afghanska män. Själv kommer jag fram till att om man beräknar 30 afghaner i varje klass – det vill säga att de skulle få egna klasser på de gymnasier som är villiga att ta emot dem, om det finns möjlighet att trolla fram dessa klasser och lärare i alla ämnen till dem, så blir det:
9.000 afghaner : 30 i varje klass = 300 klasser.
Inte nog med allt detta! Migrationsverket förväntar sig också att gymnasierna/kommunerna ska tillhandahålla personal mitt under de två stora semestermånaderna juli och augusti:
…som kan utfärda dessa underlag på begäran av den sökande. Det är också viktigt för den sökande att få veta var han/hon ska vända sig om själva skolan håller stängt, för att kunna få tag i dokumentationen.
Det här är ett av de värsta brotten mot gällande utlänningslag och det mest orättvisa och oacceptabla lagförslag som blev lag, som gjorts i Sverige och det kommer att kosta enorma pengar och skapa oerhört många problem i det svenska samhället.
Om Lagrådets kritik mot lagen:
• Val 2018. Lagrådet smular sönder det osannolika ”utomrättsliga” förslag som okunniga politiker lagt fram om uppehållstillstånd för 9000 afghaner utan asyl- eller skyddsskäl – 28 mars 2018
Om Polismyndighetens kritik mot lagen:
• Val 2018. Polismyndigheten: ”Med ett sänkt beviskrav för identiteten minskar kontrollen över vilka som vistas i landet.” – 24 februari 2018
Om Migrationsverkets kritik mot lagen:
• Val 2018. Migrationsverket till regeringen: ”För det fall det lägre beviskravet sannolikt ska gälla bör det tydligt framgå vilken avvägning som har gjorts i förhållande till statens intresse av att veta vilka personer som beviljas tillstånd att vistas i landet.” – 17 februari 2018
Kammarrättens i Stockholm kritik mot lagen.
Läs också:
• Val 2018. God man: ”X kommun säger nej till att personer som är asylsökande och över 18 år får studera på gymnasiet. Det är samsyn med kommunerna i Y och Z som fattat samma beslut som X. Samma regel gäller SFI.” – 7 juni 2018
• Val 2018. Fyra partier sviker medborgarna och skadar allvarligt tilltron till asylrätten och principen ”likhet inför lagen”. – 7 juni 2018
• Val 2018. ”Jag har sällan avskytt ett politiskt beslut så mycket som detta.” – 8 juni 2018
• Val 2018. Vad är det som gör att politiker i fyra riksdagspartier ger aktivister makt att styra delar av asyl- och migrationspolitiken? – 9 juni 2018
• Val 2018. Aktivisterna för att afghanska män ska få stanna i Sverige är inte nöjda… – 10 juni 2018
• Val 2018. God man för icke minderårig afghansk ung man: ”Gymnasielagen gör mig rasande!” – 14 juni 2018
• Val 2018. Migrationsverket om ”Nya gymnasielagen 1 juli – 30 september” + lista över hur varje enskild riksdagsledamot röstade den 7 juni. – 25 juni 2018
• Val 2018. God man om ”gymnasielagen”: ”Summan 11 miljoner kronor kommer inte att räcka till dem som man beräknar kommer att ansöka.” – 30 juni 2018.
© denna sajt. Vid tips ur texten eller citat, vänligen länka till originalinlägget.