Här är en kavalkad om 20 av totalt 10.139 inlägg på denna sajt, en från maj månad varje år från 2005 till och med 2023 (två från 2019).

Notera att det i en del texter kan finnas länkar till texter – på andra plattformar, i andra medier – som inte längre finns kvar efter många år. Det är tyvärr inget jag kan göra något åt.

•  Om hårdare tag mot långsamma myndigheter – 31 maj 2005. Ur texten:

Sammandrag av utskottsbetänkande 2004/05:KU14 (som finns här i sin helhet):

Riksdagen uppmanar regeringen att komma med förslag om hårdare tag mot långsamma myndigheter. Medborgarna ska ha möjlighet att gå till domstol för att pröva om handläggningen av ett myndighetsärende har tagit onödigt lång tid. Regeringen ska också undersöka möjligheterna att ta ut en straffavgift av myndigheter som inte rättar till egna misstag inom en viss tid. Det kan till exempel gälla misstag som lett till att en medborgare felaktigt hamnat i kronofogdens register.

•  Min film om Vickys Livs visas i dag i TV8 – 31 maj 2006. Ur texten:

Det var väldigt roligt att få göra dokumentären ”Vickys Livs” om Affe och hans broder Jannes öden och äventyr i deras lilla butik på Skånegatan. Om hur de smågnabbades på broderligt vis och stickor och strån faktiskt rök ibland när det tände till ordentligt. Men de jobbade bra ihop, kompletterade varandra. Båda två blev mina bästa vänner och under de månader jag filmade i butiken jag blev jag en del av verksamheten och lärde känna alla roliga och tråkiga, glada och gnälliga, kloka och halvgalna kunder.

Filmen kan ses här, den är uppladdad i tre delar om tio minuter vardera = en halvtimme:

Vickys Livs del 1
Vickys Livs del 2
Vickys Livs del 3

•  Varje individ måste ta sitt eget ansvar, också den som har dubbelt medborgarskap – 26 maj 2007. Ur texten:

Människor måste själva ta konsekvenserna av vad de frivilligt gör, vart de reser och vilka medborgarskap de har. Man kan inte begära att svenska staten och UD ska avdela personella och ekonomiska resurser för att försöka få ut människor som väl medvetna om vilka risker de tar reser till Iran, Irak, Etiopien, Somalia etc. Och det har som sagt inte ett smack med “diskriminering” att göra, det måste bli slut på att skylla ifrån sig och försöka avhända sig sitt eget ansvar genom att kasta ur sig sådana anklagelser.

•  Märkliga prioriteringar på asylinvandringsområdet – 31 maj 2008. Ur texten:

Finns det ingen – ingen!? – som kan ta krafttag för att få ordning på asylområdet? När asylhanteringen så totalt har kollapsat, ska det då verkligen vara en högprioriterad uppgift för Migrationsverkets generaldirektör att ordna boenden för nästan vuxna män som kommit hit för att söka asyl? Vet hans ens vilka de är och varifrån de kommer – vore inte det en mer prioriterad uppgift än att ordna boenden som kostar miljoner för dem? Läs till exempel här om ett sådant boende för nio personer. Kostnad: 6,5 miljoner per år.

•  “Så här hade jag gjort”. En bloggläsare bland annat om Dawit Isaak. – 31 maj 2009. Ur texten:

Mannen från Eritrea var i 40-års åldern, journalist till yrket och han var här på ett seminarium. Det var en väldigt trevlig man. Vid en gemensam utflykt i den svenska skogen så stod han tyst en lång stund och sen sa han till mig:

“All these trees to hide in… it would be a very easy task for a revolutionary movement to topple the Swedish government”.

Sen skrattade han. Han, som gammal frihetskämpe, tänkte fortfarande i gerillabanor.

•  Bengt Westerberg: “Att personen har levt gömd under lång tid måste rimligen vägas in när en ny ansökan prövas.” – 27 maj 2010. Ur texten:

Varför skriver de “en gömd flykting”? Flyktingar får asyl, de gömmer sig inte. Människor som har styrkt sin historia och sin identitet och har sådana skäl som utlänningslagen anger för flyktingskap, beviljas asyl – som flyktingar. Människor som inte beviljats asyl och inte heller fått skydd och inte anses falla under någon annan kategori som ger uppehållstillstånd ska, enligt lag, lämna landet. Det “glömmer” artikelskribenterna bort att påpeka… Och hur tänker de när de propagerar för att den, som medvetet stannat i landet olagligt i  många år och även ofta bryter mot lagen genom att jobba svart, ska få räkna sig det till godo: “Att personen har levt gömd under lång tid måste rimligen vägas in när en ny ansökan prövas”? De här tankegångarna är ju helt snurriga!

•  Utredningsförslag om vård för papperslösa presenterades den 31 maj – 31 maj 2011. Ur texten:

Den regeringstillsatta utredaren Erna Zelmin presenterade idag sina förslag om vård för “papperslösa”. Hon föreslår en ny lagstiftning på området hälso- och sjukvård, “som ska bli mer ändamålsenlig” och att

asylsökande och “papperslösa” personer, oavsett ålder, ska ha samma omfattning och på samma villkor ha tillgång till vård, som vi som bor och är folkbokförda här i landet.

Kommentar: Är det inte meningen att de som vistas här illegalt ska lämna landet? Hur kan man föreslå att det ska byggas upp ett register för ett parallellt system med människor som är här i strid med lagen men som ändå ska ha samordningsnummer, få hälso- och sjukvård och leva här utan tillstånd? Det här blir lite surrealistiskt och förvirrande. Än mer förvirrande blir det när utredaren drar in etableringsreformen, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Skatteverket och funderar kring hur man då ska hantera “människor som kommer hit och som ska in i det svenska samhället och som inte har personligt samordningsnummer”. Men ska de inte först få uppehållstillstånd, om de “ska in i samhället”?

•  En migga: “Med statistik går det att bevisa att den som står med ena foten i en frys och den andra på en het spisplatta i genomsnitt har det ganska behagligt.” – 28 maj 2012. Ur texten:

En migga: Så det blir för det första tämligen missvisande när verket rapporterar hur många anhöriga som fick bifall – vi har nämligen under just den här aktuella perioden ägnat oss åt att avslå somaliska ansökningar en masse.

Och för det andra så rapporterar denna aktuella databas bara de ansökningar som är klassade BA, BF och BV. Alla ansökningar som är klassade BH, BS och BE ingår alltså inte. Bland allt det som jag som beslutsfattare har haft på mitt bord så är de sistnämnda i majoritet. Och uppgifter om denna sistnämnda grupp går bara att få fram för den som sätter sig ner och gör en manuell räkning – vilket verket inte har gjort när det desinformerat Sveriges Radio.

Så kan det gå.

(Förkortningarna förklaras i fortsättningen av texten. Min anm.)

•  En migga: “I de blindas rike är den enögde kung.” – 31 maj 2013. Ur texten:

En moderat kommunpolitiker i Västsverige fick nyligen silkessnöret efter att ha framfört sin mening om en av anledningarna till upploppen i Stockholms förorter och på andra ställen. Så kan det gå.

Men om detta med en invandring som sväller över alla kanter skulle visa sig vara är en bidragande orsak?

•  Sverige bör ha ett “riksspråk” som behärskas och förstås av alla och som betyder samma sak för alla – 22 maj 2014. Ur texten:

Att vårda språket måste också vara en självklar uppgift inom statlig förvaltning, myndigheter och verk. Om man inte har ett gemensamt “riksspråk” som är ägnat att förstås lika av alla, då har man ingen struktur i ett samhälle!

När borgmästaren i Linköpings kommun skickar ut en skandalöst dåligt och bitvis rent felaktigt författad inbjudan adresserad till “Nya svenska medborgare”, blir man direkt illa berörd. Invandrare ska lära sig svenska, men får ett brev (som ingen kan ha korrekturläst…) på detta språk som visar att svenskar själva – i detta fall självaste borgmästaren i Linköping – inte behärskar språket.

Vem har satt den ytterst märkliga rubriken “Välkommen till Nationaldagen firande”?

•  En migga: “Att några tusen “ensamkommande barn” kan kosta som stora infrastruktursatsningar tror jag inte folk riktigt begriper.” – 26 maj 2015. Ur texten:

Nej, folk vet inte att några tusen (7000 förra året, uppåt 12.000 eller fler i år enligt Migrationsverkets prognoser just nu) “ensamkommande barn” kan kosta som stora infrastruktursatsningar eftersom det inte berättas om det klart och tydligt i de medier som folk får sin information genom. Public Service, till exempel, tar inte – som det alltid heter i Sverige – “sitt ansvar” och rapporterar så som görs i denna och i mängder av tidigare texter från miggor här på bloggen.

•  Arbetsförmedlare Y: “Många har redan företag i Grekland och är gifta med grekiska kvinnor som driver företaget vidare medan mannen är “flykting” i Sverige.” – 28 maj 2016. Ur texten:

Arbetsförmedlare Y: Nej, du är inte den enda som reflekterar över varför de inte ansöker om arbetstillstånd istället för asyl!

Jag har genom åren pratat med åtskilliga nyanlända med färska uppehållstillstånd som haft egna företag i hemlandet och bevisligen har det gott ställt. Min fråga har varit varför de inte investerat sitt kapital i till exempel ett befintligt företag som de övertar, eller visar att de står i begrepp att starta ett eget företag i Sverige med en bärkraftig företagsidé? De säger sig inte ha haft kännedom om detta plus att de undrar varför de ska använda sina egna pengar till sin egen försörjning när de kan få pengar av svenska staten. De säger det inte klart ut på det viset, men det är andemeningen.

Många har redan företag i Grekland och är gifta med grekiska kvinnor som driver företaget vidare medan mannen är “flykting” i Sverige.

•  En migga om den märkliga och snåriga “gymnasielagen”: “Nej, vi är inte alls förberedda. – 30 maj 2017. Ur texten:

Jag påpekade för en migga:

Jag ser att ni är förberedda!

 Miggan svarade den 29 maj, två dagar innan den nya, märkliga och snåriga lagen träder i kraft:

Nej. Vi är inte alls förberedda! Det kanske är en plikt för var och en av oss att läsa den här lagen, men ingen av oss har orkat. Vi är fullt upptagna med att avgöra ärenden från 2015.

Varenda vecka pressas vi på hur många beslut vi kommer att fatta och hur vår prognos kommer att stämma överens med vad vår ledning lovat regeringen. Dessutom tävlar olika regioner mot varandra. Det är extremt lätt att fatta positiva beslut utan någon djupare motivering.  Det är jättejobbigt att skriva ett avslagsbeslut för en familj vars nära släktingar fick tillstånd av samma skäl men som vi – och även domstolen – bedömt inte håller…

Jag förstår inte längre vad vi ska göra.

•  Val 2018. Minderårighet är inte asylgrundande och utlänningslagen har ingen paragraf som ger rätt till försörjningsinvandring –  29 maj 2018. Ur texten:

Det här ter sig – utan tillgång till alla fakta – som ett uppenbart sätt för en afghansk sjupersonersfamilj att ta sig in i Sverige för “ett bättre liv” och full försörjning av skattebetalarna i landet. När Mustafas familj hade hittats och bevisligen levde så skulle den då minderårige (?) sonen givetvis ha återförenats med den i det land där de alla är medborgare. Så gjorde man förr i Sverige (i enlighet med utlänningslagen) och så gör man i till exempel Finland, där man har en utlänningslag som är mycket lik den svenska men där skillnaden är att den efterlevs, eftersom det råder det som statsminister Löfven ständigt utlovar också här: “ordning och reda i asyl- och migrationspolitiken”. Och i denna ordning och reda ingår att den som inte har asylskäl inte tillåts stanna i landet oavsett om han eller hon är över eller under 18 år gammal. Och naturligtvis har inte ytterligare familjemedlemmar – i detta fall sex personer – utan asyl- eller skyddsskäl laglig rätt att komma hit som ekonomiska invandrare med försörjningsbehov.

Vilka är det som är tänkta att tvingas försörja dessa människor och andra anhöriga till hitkomna utan asyl- eller skyddsskäl? Vilka ska avstå från bostad åt personer från Afghanistan utan anledning att vistas i Sverige? Vilka ska bekosta deras sjukvård, tandvård, utbildning? Och VARFÖR?

•  Aktivistgrupp anser inte att den som har fått avslag på sin asylansökan ska respektera Migrationsverkets och migrationsdomstolars beslut och lämna landet – 9 maj 2019. Ur den mycket långa texten:

Aktivisterna i gruppen Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar! ger sig inte. Ingenting biter på dem, de struntar i om Migrationsverket och migrationsdomstolarna avslår asylansökningar, det är inte relevant för dem. I deras värld är det de som vet och de som ska avgöra vilka som får stanna i Sverige. Det gäller deras egenutvalda “särskilda skyddsvärda personer”, det vill säga unga och lite äldre afghanska män som enligt ovannämnda instanser inte har rätt att vistas här. Ledaren för gruppen har nu skrivit ett öppet brev till två riksdagsledamöter:

Till riksdagsledamöterna Kadir Kasirga (s) och Hans Eklind (kd). Jag hoppas att jag får era kommentarer till denna text. Det är bra om ni svarar just på de frågor jag ställer, gärna ja/nej + kommentar. Ni behöver inte kommentera sådant som jag inte skrivit.

Denna text hör ihop med den föregående, därför bir det två texter från maj 2019 i stället för en…
•  Riksdagsledamotens svar till aktivistgruppen – 14 maj 2019. Ur den likaledes långa, men inte riktigt lika långa, texten som den ovan:

En av aktivistgruppens frågor löd:

Under de 3-4 år som ungdomarna varit i Sverige har de har tagit åt sig svenska värderingar. Flera har blivit kristna eller ateister. Från Sverige påverkar de sina familjer i en riktning vi tycker är bra, t.ex. mot hederskulturen. Gynnar det integrationen i Sverige att dessa väl integrerade ungdomar tvångsutvisas ut ur Sverige? Ja/nej? Om ja: förklara hur!

Hans Eklind svarar:

Det gynnar integrationen så till vida att vi respekterar asylrättens intentioner – den som har skyddsskäl ska få stanna, den som inte har skyddsskäl har inte den rätten.

Om du får stanna eller ej ska inte vara avhängigt om du kom till Sverige den 24 eller 25 november 2015, om det varit långa handläggningstider eller inte. Asylrätten ska avgöra, finns det skyddsskäl eller inte?

Om vi inte följer de riktlinjerna riskerar legitimitet för våra lagar och regler att minska och det verkar inte positivt på integrationen i stort. Sedan förstår jag att enskilda individer inte påverkar integrationen negativt men som folkvald så måste jag också ta hänsyn till den större bilden.

•  I Sverige går det att vara “familjehemsmamma” åt en vuxen man som spelar”barn” hos Migrationsverket – 31 maj 2020. Ur texten:

Jaha. Hur var det här då? Var den här personen “ett ensamkommande barn” i ena sammanhanget (hos Migrationsverket) när det passade, och en vuxen man i det andra sammanhanget (sex med kvinnan som är åtalad)  när det passade?
———-

–  Tog kvinnan medvetet emot ersättning för att vara “familjehemsförälder” åt en man som hon hade en sexuell relation med och var kär i, trots att hon visste att han var vuxen? Ersättningen hon erhållit ska då givetvis betalas tillbaka.

Asylbedrägerierna, bidragsbedrägerierna står som spön i backen i landet som har tappat kontrollen.

•  Antal beviljade medborgarskap i Finland och Sverige 2020. – 8 maj 2021. Ur texten:

Finland. 7.816 personer beviljades finskt medborgarskap år 2020.
Sverige. 81.377 personer beviljades svenskt medborgarskap 2020.

•  Val 2022. Varför är det så omöjligt att få asyl- och migrationsområdet i Sverige att fungera på ett bra sätt? Lite mer som i övriga Norden. – 31 maj 2022. Ur texten:

Så många delar av asyl- och migrationsområdet måste reformeras och skärpas och förnyas. Det lapptäcke av nya och gamla regler och förordningar som omgärdar och bryter in i utlänningslagen, samt gamla och i dagens värld obsoleta konventioner, behöver gås igenom och rensas i av personer med gedigna kunskaper, genuint intresse för en ny, rättvis och för Sverige gynnsam förändring av utlänningslagen.

•  Migrationsverket: “Vi har 39 034 öppna ansökningar om att flytta till någon i Sverige just nu.” – 9 maj 2023. Ur texten:

Under perioden januari – april 2023 beviljades 5.099 uppehållstillstånd på familjeanknytning.
Under 2022 beviljades 20.090 uppehållstillstånd på familjeanknytning.
Under 2021 beviljades 24.189 uppehållstillstånd på familjeanknytning.
Under 2020 beviljades 29.468 uppehållstillstånd på familjeanknytning.

Tidigare textkavalkader.

 

© denna sajt.