Vad ligger bakom framgångarna för det finska skolsystemet? Det var frågan som ställdes och besvarades vid ett intressant seminarium på Finlands ambassad den 8 oktober. Professor Pasi Sahlberg, chef för Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO, som skrivit boken Finnish lessons – What can the world learn from educational change in Finland? gav en bakgrund till det finska skolsystemet (här finns en recension i Dagens Nyheter). I den efterföljande diskussionen deltog svenska Skolverkets generaldirektör Anna Ekström och frågor från publiken fanns också tid med.

Pasi Sahlberg talade bland annat om hur många andra länder (inklusive Sverige) talar om att de ska ha ”världens bästa skola”. Den ambitionen har Finland aldrig haft (men är nu ansedd som världens bästa…). Där har man haft ambitionen ”en bra skola i hela landet för alla barn”. Vidare talade han om den längre och betydligt mer krävande lärarutbildningen i Finland och om att lärarna är suveräna i sina klassrum, att skolan aldrig diskuteras i valrörelser eller andra politiska sammanhang eftersom den inte alls är politiskt kontroversiell (som den är i Sverige, t.ex.).

Han förklarade med den här bilden (klicka för att förstora!) hur Finland sett och ser på skolan och den så viktiga utbildningen. Finlands ambition är den som kvinnan håller upp, många andra länders -med mycket sämre skolresultat – ambition är den som mannen håller upp.

Lyssna här på en del av allt som Pasi Sahlberg hade att säga:

[wpvideo EnFNIY65]

Och lyssna här på något av vad Anna Ekström, generaldirektör för svenska Skolverket hade att säga:

[wpvideo W0EZD8Li]

Några av Pasi Sahlbergs bilder – som säger mer än tusen ord – finns nedan. Klicka på dem för att göra dem större så att det bättre går att se vad de visar!