Ibrahim baylan (Bilden är friköpta och får enligt regeringens presstjänst användas fritt)Ibrahim Baylan
Foto: Pawel Flato (bilden friköpt och får enligt regeringens presstjänst användas fritt)

Nyanlända barn klarar inte grundskolan är rubriken på en kort artikel i Svenska Dagbladet (kan läsas här). Det vill nu skolminister Ibrahim ändra på. Som om det vore en nyhet, detta har ju varit känt hur länge som helst. Men, bättre sent (nära valet) än aldrig.

"Dessa elever är en glömd grupp", säger Baylan.

Nu ska det "tillsättas en utredning" (why am I not surprised?) och "tas fram "nationella riktlinjer" och tiden fortsätter att gå och nyanlända (men också pursvenska) barn fortsätter att inte klara grundskolan.

Jag föreslår att skolministerm migrationsministern, integrationsministern och generaldirektören för Migrationsverket besöker – och tar lärdom av – Finland, vars elever är nummer ett bland 24 OECD-länder i språkförståelse, matematik och naturvetenskap. När det gäller skolväsendet, misstänker jag tyvärr att det redan är för sent för Sveriges del att få en välfungerande kunskapsskola i klass med Finlands, det har gått för långt utför. Men ett besök och lite intryck skadar ju inte. När det gäller mottagningen av asylsökande och sedan inslussandet i samhället finns det också en hel del att titta på, systemen är mycket olika i de två länderna. I Finland är det inte samma verk (Utlänningsverket) som har ansvar för både asylprövningen och mottagningen av de asylsökande, (förläggningsboendet etc), medan det i Sverige är Migrationsverket som håller i allt med stora problem och misstro till följd. En del av de finska systemen skulle man nog, med god vilja, kunna ta till sig och implementera också här.

Ibrahim Baylan borde läsa detta:

På flyktingförläggningen i Oravais i Finland får de asylsökande, när de anländer, välja mellan att lära sig svenska eller finska. Många väljer finska eftersom det är landets överlägset största språk. Men många väljer också svenska. Jag har träffat ungefär lika många finsk- som svensktalande och det roliga är att de som valt det ena språket ändå verkar ha snappat upp en hel del av det andra också, för här pratar folk med varandra.

Marita, asylsökande från Georgien, gick ut sjätte klass i Centrumskolan (svenskspråkig) i Oravais med betyget 9 i “svenska som modersmål”!!!! Betygsskalan är 4-10: 4 är underkänt, 10 är “perfekt”. Hon hade också 9 i finska och 9 i engelska. Och hon är inget överbegåvat barn, det är skolan som ställer stora krav men också är bra på att lära ut. Hon har hela tiden (utom den allra första tiden) har gått i vanlig skola med österbottniska, svenskspråkiga barn. Hennes lillasyster Salome, gick ut fyran med 9 i svenska, 8 i finska och 8 i engelska. Och brodern Levan, en bångstyrig 13-åring, hade 8 i svenska, 9 i historia och om jag minns rätt 7 i engelska och 8 i finska. Så nu, när de för en månad sedan fick PUT, så är barnen redan helt integrerade och kan landets båda språk! Efter ca 2,5 år i Finland. Dessutom:  familjen får välja vart den vill flytta, den "placeras" inte utan familjens egen vilja respekteras.

De romska, jättemusikaliska och helt underbara barnen går i finskspråkig skola. Sami, 12 år, har betygen 9 i finska och 8 i svenska. Irfans (9 år) betyg såg jag inte men mamman sa att hon var mycket stolt över honom liksom över de andra barnen. Storasyster Leyla, 13 år, hade också jättebra betyg. Och de har bara varit i Finland ett drygt år och att de knappt fått gå i skola i hemlandet…

Jag tycker att man ska sluta tillsätta utredningar i det här landet och agera i stället. Och ta gärna intryck från länder som har bättre system och mycket bättre resultat när det gäller kunskap, i stora internationella mätningar. Att inte göra det är korkat!

Citera gärna men ange källan!