Klicka på bildrutan för att komma till riksdagsdebatten. Justitie- och migrationsministerns uttalande kan höras ca 4:45 in i debatten.
Så här uttalade sig justitie- och migrationsminister Morgan Johanssons i riksdagsdebatten ”Ändrade regler i utlänningslagen”, den 22 juni 2021:
Sedan kriget i Syrien bröt ut för ungefär tio år sedan, så har Sverige gett skydd åt över 180.000 män, kvinnor och barn. (…) Det är den största humanitära insatsen som vårt land har gjort någonsin, vill jag nog faktiskt påstå. Och jag är i grunden väldigt, väldigt stolt över det.
Kort kommentar : I sammanhanget påminner jag om några berättelser från Migrationsverket som Morgan Johansson kanske inte känner till, (men borde känna till) eller inte vill låtsas om:
• En migga: “Konsekvensen blir den, att en person som söker asyl med falska handlingar mycket väl ändå kan få permanent uppehållstillstånd, i synnerhet när det gäller sökande som uppger sig komma från Syrien.” – 19 april 2014. Ur texten:
Syftet med enheten är att man på ett professionellt sätt, med både specialister och avancerad utrustning, ska kunna identifiera falska ID-handlingar. Enligt min bedömning är detta ett mycket bra åtagande. Problemet som nu har uppstått är dock inte ID-enheten i sig, utan att asylprövningsenheterna i många fall fattar beslut utan att invänta svar från den här särskilda expertenheten.
Konsekvensen blir den, att en person som söker asyl med falska handlingar mycket väl ändå kan få permanent uppehållstillstånd, i synnerhet när det gäller sökande som uppger sig komma från Syrien. Att sedan återkalla ett uppehållstillstånd på grund av falska handlingar är inte någon vanligt förekommande företeelse.
För några år sedan kom det ett RCI (rättsligt ställningstagande från ledningen) om identitet och enligt den räcker det i princip med att den asylsökande har gjort sin hemvist sannolik för att vi ska anse att han också har gjort sin identitet sannolik. Detta på grund av att vi sällan får se några id-handlingar i våra ärenden, undantaget syrierna som vet att de får snabbare PUT om de visar upp sina id-handlingar.
———-
Dock: om en och samma person lämnat in flera ansökningar i olika identiteter både i Sverige och i andra EU-länder och om han kommer från ett land som vi inte utvisar någon till, exempelvis Syrien eller Eritrea, måste jag då anse att personens senaste identitet är mer sannolik än de andra identiteter som han hävdat? Antagligen måste jag det, för om jag inte gör det så kan jag ju inte pröva personens asylskäl. Men kan jag utvisa en syrier eller en eritrean till hemlandet på grund av att personen inte har gjort sin identitet sannolik?
• En migga: “Alltså beviljar vi permanenta uppehållstillstånd till syrier på grund av kriget trots att de inte är bosatta i Syrien och inte på något sätt berörs av kriget!” – 19 oktober 2014. Ur texten:
Jag tror det återigen är dags att påtala för svenska folket och framförallt för våra politiker som nu har att ta ställning till de väsentligt ökade kostnaderna för vårt flyktingmottagande följande:
Ett icke försumbart antal av de som söker asyl i Sverige och anför som skäl kriget i Syrien är syrier som är bosatta utomlands sedan många år.
De bor i Förenade Arabemiraten, i Libanon, Egypten, Grekland och så vidare. De utnyttjar bara möjligheten till ett uppehållstillstånd och på sikt ett svenskt medborgarskap, med alla dess fördelar, när den nu ges.
• En migga: “Vad gäller syrierna och dem som säger sig komma från Syrien, har det satts i system att många av dem får uppehållstillstånd som flyktingar, fastän de inte uppfyller kraven.” 12 december 2016. Ur texten:
Vad gäller syrierna och dem som säger sig komma från Syrien, har det satts i system att många av dem får uppehållstillstånd som flyktingar, fastän de inte uppfyller kraven. Detta beror i sin tur på att det är generellt sett är betydligt enklare att skriva beslut som ger flyktingstatus. Vidare får Migrationsverket en vinning till på detta: personer med flyktingstatus behöver endast lämna in en ny ansökan om uppehållstillstånd vart tredje år till skillnad från var trettonde månad, vilket är fallet för de alternativt skyddsbehövande.
Den här aktivistandan som präglar Migrationsverket har i mångt och mycket sin grund i hur myndigheten letts och leds, från aktivisten Anders Danielsson som i all hast lämnade sitt uppdrag, och vidare ner i organisationen.
• En migga om Migrationsverket och Syrien – 21 september 2017. Ur texten:
Vår egen landinformationsenhet (lifos) har internt berättat att exempelvis Damaskus och Latakia är lika säkra som västeuropeiska storstäder, så man kan verkligen fråga sig varför det råder verkställighetsstopp till hela Syrien.
Jag tittade i min kalender för att kontrollera när vi fick info om säkerhetsläget av landinformationsenheten. Det var för drygt ett år sedan som de informerade om att det ansågs säkert i stora delar av Syrien.
• Varför särbehandlar Migrationsverket fortfarande Syrien – ett helt år efter att man började tala om att anta ett nytt rättsligt ställningstagande? – 27 september 2017. Ur texten:
Migrationsverket bör vara lite lättare på fötterna och inte sitta i över ett år – vilket miggan beskriver att man gjort – och “inte våga” (!!!) ändra på det rättsliga ställningstagande där man sagt att alla som kommer från Syrien i princip automatiskt ska ges uppehållstillstånd i Sverige
• Migrationsverkets sedan länge väntade rättsliga ställningstagande gällande Syrien kom den 29 augusti – 30 augusti 2019. Ur texten:
Det har länge väntats på att ett nytt ställningstagande gällande Syrien skulle meddelas. Faktiskt talades det om det redan för – om jag minns rätt – två år sedan. Många har tyckt att det varit märkligt att syrier (och ibland påstådda “syrier) beviljats uppehållstillstånd, inte sällan trots att de inte ens kommit från ett land i krig utan kan ha bott i flera år i Turkiet.
Nu, i augusti 2019, har Migrationsverket äntligen kommit fram till att det anser att alla syrier inte längre ovillkorligen och mer eller mindre automatiskt ska ges uppehållstillstånd i Sverige. Så här skriver verket i meddelandet från den 29 augusti:
I sex provinser kvarstår den konfliktnivå som innebär att alla och envar som vistas där riskerar att drabbas av urskillningslöst våld. Det gäller bland andra provinserna Aleppo, Idlib och Raqqa. Ingen som har hemvist där kommer att utvisas dit.
Bedömningen av säkerhetsläget i övriga delar av Syrien, utom i provinsen Tartous i västra delen av landet, är att det råder inre väpnad konflikt, men inte på sådan nivå att våldet är urskillningslöst.
Det här är inte alla texter i ämnet på den här sajten, bara några av dem sedan 2014, som visar att Morgan Johansson kanske inte borde vara så stolt …