I sin krönika i Hufvudstadsbladet den 22 september, skriver professorn i produktionsekonomi vid Aalto-universitetet i Helsingfors, Paul Lillrank under rubriken Den moraliska ordningen bland annat:
Moralisk ordning kallas nuförtiden värdegrund. Regeringen har viftat med ordet, men inte förklarat vad den betyder annat än att buga för Bryssel, försörja ekonomiska flyktingar och underkasta oss främmande seder och bruk. Gör vi inte det kommer den moraliska ordningen att rasa och något hemskt hända. Men vad är en moralisk ordning?
Moralpsykologen Jonathan Haidt formulerar svaret i boken The Righteous Mind. Moralen reglerar relationer mellan människor. De grupper som har de mest konstruktiva regler klarar sig bäst i den evolutionära kampen.
Paul Lillrank skriver också:
Snällhet mot hjälplösa barn är biologiskt betingat. Vore det inte så skulle människosläktet inte ha överlevt. Allt övrigt måste läras och upprätthållas i en värld var omoral har naturliga konsekvenser. Efterkrigstidens välstånd suddade ut konsekvenserna. Kulturvänstern har sedan 1968 attackerat den inlärda moralen. Det heliga har skändats, auktoriteter och gränser mellan vi och dom har suddats ut. Endast snällismen, den banala godheten som inte reflekterar över konsekvenser står kvar. Den kan existera endast i en barnkammare var pappa betalar och mamma stänger ut allt ont.
Den vänsterliberala positionen är att snällismen är den enda moraliska ordningen. Den konservativa högern som spelar på hela det moraliska registret anses sakna moral. Men Haidts analys visar att vi inte har en konflikt mellan moral och icke-moral, utan mellan snäva och breda moraliska ordningar.
Mer av vad Paul Lillrank skrivit, sagt (i ett videoklipp om 13 minuter) samt inlägg som han finns omnämnd i på den här bloggen kan man ta del av här:
• Finland. ”Hur långt bör en god människa och ett gott samhälle gå i att utarma sig själv i syftet att hjälpa?” – 11 april 2017
• Finland. Professor Paul Lillrank om Sverige: ”En blåögd välfärdsstat kan inte hantera människor med en avvikande värdegrund.” – 19 augusti 2017
• Finland. Hufvudstadsbladets chefredaktör informerar rakt och tydligt om vad som gäller. – 21 augusti 2017
• Finland. Debatten fortsätter i Hbl… – 29 augusti
• Professor Paul Lillrank, Finland: ”Sverige tappar kontrollen över det här och det värsta kanske ändå är att den svenska regeringen, den svenska eliten, medierna inte fattar det här.” – 17 september 2017
• Jag träffade professor Paul Lillrank från Finland – 22 september 2017
En artikel på svenska om Jonathan Haidt kan man läsa på sajten Kvartal:
• Jonathan Haidt: The righteous mind. Why good people are divided by politics and religion. Ur texten:
The righteous mind är en stor intellektuell satsning, som väver samman studier i neurovetenskap, genetik och socialpsykologi (däribland Haidts egen forskning under mer än tre decennier), för att ge en berättelse om våra moraliska hjärnor. Det är en berättelse som är omistlig för var och en som vill förstå samtidens politiska konflikter.