Klicka på textrutan för att komma till artikeltexten på Hufvudstadsbladets sajt.

Ur texten, som bör läsas i sin helhet:

Som för många andra blev det ändå avslag på asylansökan, och i vintras ansökte Adam om uppehållstillstånd på grund av jobb. Sedan december är han fast anställd vid restaurangen i Borgå och hyr en egen etta i centrum. Arbetsgivaren vill att han jobbar kvar, han har en lön att leva på, ett eget hem och dessutom ett stort nätverk av vänner och bekanta. Men för ett par veckor sedan kom nästa bakslag: Migrationsverket har avslagit hans ansökan om uppehållstillstånd på grund av arbete.

Och:

Migrationsverkets negativa beslut motiveras av arbets- och näringsbyråns (TE-byråns) negativa delbeslut. I delbeslutet avslås Adams ansökan på grund av att köksarbetare kan rekryteras inom rimlig tid på närmare håll, företrädesvis på den finländska arbetsmarknaden eller inom EU/EES-området. ”Det kan inte övertygande bevisas att arbetsuppgiften förutsätter sådant specialkunnande att det skulle vara ändamålsenligt att söka arbetskraften från arbetsmarknader utanför EES”, står det i beslutet.

Krögaren och arbetsgivaren Anton Frankenhaeuser är frustrerad. Javisst, nog finns det folk på närmare håll, men ingen som egentligen vill ha jobbet.

– Det är inte svårt att få folk, arbetslösa måste ta emot jobb. Men det är nästan omöjligt att hitta köksarbetare som faktiskt är intresserade och stannar kvar. Vi har haft åtskilliga som kommit hit på prov, men sedan inte kommit tillbaka eller så har det inte funkat ur vår synvinkel. Vi är ett litet företag och måste klara oss, det är viktigt för oss att vi är ett team som jobbar tillsammans.

Här finns en hel del att säga. Konstateras kan, att Finland har samma regler vad gäller arbetskraft från länder utanför EU som Sverige hade tidigare: att man först måste utlysa en tjänst i Finland och EU och om man då inte hittar någon som kan ta jobbet så får man rekrytera från länder utanför EU.

För drygt åtta år sedan trädde en ny lag i kraft i Sverige där man gav arbetsgivaren rätten att själv välja vem han vill anställa. Jag tyckte/tycker att det är bra. Men: det förde också med sig en hel del handel med såväl äkta som falska anställningsavtal och allt möjligt annat som blev till stora problem här. Läs bland annat Firarmingel för den nya arbetskraftsinvandringslagen – 15 december 2008, där jag redan då skrev:

Risk för missbruk och bedrägerier finns onekligen.

Den farhågan besannades med råge, tyvärr. Bedrägerier, utpressning, hot, slavliknande arbetsförhållanden etc har följt i den här lagens spår, det går bra att googla och läsa om det. En del texter länkas till i slutet av det här inlägget. Men givetvis finns det också massor av fall där alla är nöjda och glada och där allt har gått helt rätt till.

En annan sak är att det är lite olyckligt med en sammanblandning av asylsökeri och arbetskraftsinvandring. Det borde vara renodlat det ena eller det andra som söks, och där är man i Finland otydlig eftersom folk kan söka arbetstillstånd om de får avslag på sin asylansökan men har lyckats hitta ett jobb. Samtidigt kan man tycka att det är bra, men redan här finns också risken för att anställningsbevis köps och säljs. Inte just i detta fall och absolut inte i alla fall,  men man kan ju inte bygga lagstiftning på enstaka, enskilda fall.

I det här fallet – förutsatt att det ligger till exakt så som det beskrivs i artikeln – verkar det finnas all anledning att mannen, Laeth Al-Sudani (jag förstår inte varför de kallar honom ”Adam”…) beviljas arbets- och uppehållstillstånd i Finland. Jag tror heller inte att det är omöjligt, det framgår ju av artikeltexten att det handlar om bedömningar av behov och tillgång på någon som gör jobbet just så som han gör det, som klarar det, som stannar kvar och dessutom (även om lagen inte tar hänsyn till det) som arbetsgivaren är nöjd med och vill ha som medarbetare i sitt företag.

Man måste alltid tänka igenom alla delar i ett så viktigt ärende som handlar om ifall en person som vill invandra ska beviljas rätten att stanna i ett land. Man måste tänka till ordentligt och väga in allt som ska vägas in så att gällande lag följs, inte hoppa på vilket ”tycka-synd-om”-tåg som helst.

Att bevilja Laeth Al-Sudani  arbets- och uppehållstillstånd – förutsatt att allt som står i artikeln stämmer – kan inte vara fel; strider inte mot lagen. Jag hoppas att förvaltningsdomstolen ser det.

Här kan man läsa en del av vad som skrivits i ämnet här på den här sajten genom åren:
•  En migga om att arbetskraftsinvandringslagen träder i kraft den 15 december… – 10 december 2008
•  Med anledning av artikeln om missbruket av lagen om arbetskraftsinvandring: jag skrev redan den 31.7 2009 inlägget ”I den nya lagens spår: skenarbeten”. – 5 november 2010
•  En migga: ”Migrationsverkets kontroller av arbetskraftsinvandringen har hittills varit ett stort skämt. Och de ska knappast vara ett skämt – regeringen har inte beställt ett skämt.” – 12 juli 2011
•  En migga: ”Var det så här arbetskraftsinvandringen var tänkt att fungera?” – a8 mars 2013
•  Om arbetskraftsinvandring – igen – 30 maj 2013

Fler texter finns, man kan till exempel söka på ”arbetskraftsinvandring”.

© denna blogg.