En ny regering förlänger inte alltid förordnanden för myndighetschefer som tillsatts av en annan regering. En ny regering tillträdde i oktober 2022 och har både möjlighet och rätt att välja vilka personer den vill ska leda stora, viktiga, statliga, skattefinansierade myndigheter och verk. Hittills har regeringen utlyst följande befattningar och söker alltså:

•  generaldirektör för Sida
•  generaldirektör för Migrationsverket
•  överdirektör för Migrationsverket
•  generaldirektör för Arbetsmiljöverket
•  myndighetschef för den nya myndigheten för utbetalningar

Fler torde det bli. Skolverket , till exempel, är ett verk som verkar behöva ”stramas upp”….

Att regeringar utnämner nya myndighetschefer innebär givetvis inte, som en person (”journalist, debattör och präst”) twittrade den 17 februari 2023, att Carin Jämtin, S-tillsatt generaldirektör för Sida: ”är ett offer för SD:s utrensningar i myndighetssverige.”

Det sätt på vilket en tidigare regering tillsatte Carin Jämtin som generaldirektör för Sida, där mängder av andra sökande inte ens övervägdes eftersom regeringen hade vikt posten för sin partisekreterare och Sida stod utan chef under lång tid i väntan på att Jämtin skulle ”behöva” posten, är däremot ett exempel på icke seriös tillsättning. 

Klicka på textrutan för att läsa artikeln på Altingets sajt.

Ur texten:

Isabella Lövin påpekade att Jämtin sållades fram i en ”mycket gedigen rekryteringsprocess”.

– Det var 28 sökande, vi har vaskat fram de bästa kandidaterna och till slut fastnade vi för Carin Jämtin, sade hon.

Men enligt Benjamin Dousa, vd för tankesmedjan Timbro gick det till så som han skriver i sin tweet. Man kan bara hoppas att nuvarande regering inte beter sig lika skamligt åt när den tillsätter myndighetschefer…

Sida
Så här ser ”kravlistan” ut, här anges de kvalifikationer som regeringen anser att den nya generaldirektören för Sida ska besitta:

Man kan innerligt hoppas att det finns en kandidat som har dessa kvalifikationer och som kan hantera den nya ordningen vad gäller bistånd, som den nuvarande regeringen genomför.

Migrationsverket
När det gäller Migrationsverket så upphör förordnandet för nuvarande generaldirektören Mikael Ribbenvik, precis som för Carin Jämtin, den 31 maj i år. Han har arbetat på Migrationsverket i hela 24 år, varav de senaste sex åren som dess högste chef. Också här kommer regeringen att förordna en ny chef för  Sveriges kanske viktigaste myndighet som länge hade – och kommer att fortsätta att ha – mycket stora problem och svårigheter att tampas med. Eller ”utmaningar”, som det kallas på nysvenska. Med tanke på hur stor rättsosäkerheten är på verket, vilket miggor rapporterat om här på denna sajt i massor av år, Riksrevisionen otaliga gånger skarpt kritiserat och en artikel skriven av Henrik Sjögren på Fokus uppmärksammat under rubriken Klarar Migrationsverket sin uppgift?, så är det dags att det blir ett nytt, riktigt skarpt, aktivt, kunnigt ledarskap på Migrationsverket. En ledning som ser till att Migrationsverket blir en välfungerande, trovärdig och rättssäker svensk, statlig myndighet och inget annat.

Så här ser ”kravlistan” ut, här anges de kvalifikationer som regeringen anser att den nya generaldirektören för Migrationsverket ska besitta:

Man får verkligen hoppas att det går att hitta en kandidat som har dessa kvalifikationer och som klarar att leda och styra det ytterst samhällsviktiga Migrationsverket på det sätt som regeringen vill att det ska ledas och styras.

Några lästips
•  Riksrevisionen riktar skarp kritik mot Integrationsverket – 9 februari 2006. OBS! Notera årtalet! Utdrag ur texten:

Häromåret fick Migrationsverket mycket allvarlig kritik från Riksrevisionen för sitt misshushållande med resurser. Kritiken var så allvarlig att man undrar hur en myndighet kan misskötas så utan att någon/några ställs till svars och behöver bära något reellt och konkret ansvar. Fast det är klart, Lena Häll Eriksson som var generaldirektör under den tid kritiken gällde, hade redan slutat så hur skulle man då kunna ställa henne till svars… Nej, hon fick – i stället för att behöva bära skulden för den svidande kritiken – ett nytt toppjobb som generaldirektör för Kriminalvårdsstyrelsen enligt den kända icke-ansvarskulturen som råder i hela samhället i allmänhet och inom s-kretsar i synnerhet.

•  Grava brister i hanteringen av identitetskontroller i bland annat anhörigärenden – 18 oktober 2022. Utdrag ur texten:

Här några utdrag ur den mycket kritiska rapporten på 81 sidor:

3.2 Rutinen brister vad gäller att klarlägga den sökandes identitet

I anknytningsärenden ska den sökandes identitet vara styrkt för att uppehållstillstånd ska kunna beviljas, och det är Migrationsverkets handläggare i Sverige som ansvarar för att bedöma om identiteten på den sökande kan anses vara klarlagd. En utmaning i detta är att sökande befinner sig i hemland och att Migrationsverket varken träffar personen eller ser dennes id-handlingar eller andra dokument i original. I stället är handläggarna beroende av lokalanställd personal vid en svensk utlandsmyndighet både för att intervjua den sökande och att kontrollera handlingarna som bifogas ansökan.

I vissa länder finns välkända brister i folkbokföringen och en utbredd försäljning av förfalskade dokument som kan användas för att styrka både identitet och släktskap, vilket gör kontrollen av dokument till ett viktigt moment i handläggningen. Den lokalanställda personalen skannar in de dokument som den sökande visar upp, samt bedömer utifrån sin lokalkännedom, kunskap om kultur och sedvänjor, tillgänglig teknisk utrustning och stödmaterial om handlingarna överensstämmer med hur sådana handlingar vanligtvis ser ut i landet eller regionen.

I ovan text finns också länkar till andra texter, till exempel till Påminnelse om en del av vad miggor och ambassadpersonal berättat genom åren…. där man kan bland annat läsa:


•  Med ny migrationsminister och ny justitieminister: Kommer det att bli en förbättring av lagefterlevandet på migrationsområdet? – 24 november 2022. Utdrag ur texten:

Det behövs rejäla skärpningar och absoluta krav på att utlänningslagens efterlevs och att Sverige inte fortsätter att vara ett land dit vem som helst kan komma och sedan bita sig fast illegalt hur länge som helst. Den som får avslag på sin ansökan om asyl eller annat uppehållstillstånd ska lämna landet.

Maria Malmer Stenergard vill också, som en av de första förändringarna som vidtas, skärpa kraven vid anhöriginvandring till alternativt skyddsbehövande. Tillräckligt hög inkomst och tillräckligt stor bostad måste kunna erbjudas från dag ett, i stället för efter tre månader efter beviljat uppehållstillstånd. Hon menar att det krävs för att komma tillrätta med ”det brutala utanförskapet”.

I ovan inlägg finns länkar till en hel del texter om falsk anhöriginvandring och om skenäktenskap. Dessa områden borde den nya ledningen för Migrationsverket få i uppdrag att ”titta” ordentligt på. Gå igenom alla äktenskap under exempelvis de senaste fem åren, där härboende migranter gift sig med personer de aldrig ens träffat tidigare. Och kontrollera noga vilka anhöriga som beviljats uppehållstillstånd här på grund av anknytning till någon hitkommen från land utanför Europa. I dessa två kategorier kommer det att uppdagas att mängder av människor kommit hit bedrägligt. Deras uppehållstillstånd, som fåtts på falska grunder, kan enligt utlänningslagen återkallas och det bör givetvis ske. Annars legitimerar vi lagbrott och accepterar lögner, bedrägerier, falska intyg och andra handlingar och Sverige kan inte längre kalla sig ”rättsstat”.

Den nya generaldirektören på Migrationsverket och hans/hennes stab (en stab som sannolikt också behöver förnyas, åtminstone delvis) måste klara av att se till att lagar och regler efterlevs så att det blir slut på bedräglig migration till Sverige. Han eller hon behöver också se till att all personal på Migrationsverket behärskar svenska i tal och skrift på hög nivå (viktigt!) och att inga religiösa klädslar och symboler (vilket enligt miggorna en del muslimer som arbetar på verket bär) förekommer hos personalen. De, som söker skydd och har faktiska flyktingskäl till det, ska inte behöva möta personer med sådana attribut i ett demokratiskt och sekulärt land.

Slutkommentar:
Man kan starkt önska att regeringen sätter fart med att få igenom nya, striktare och stramare lagar och mycket bättre kontroll (också efterhandskontroller av redan fattade beslut) på vilka människor som kommer in i landet. Det måste gå snabbare än det verkar göra nu och det måste vara möjligt att också arbeta snabbare och effektivare på Migrationsverket, det är mycket viktigt för att få stopp på missbruket av asylinstrumentet och andra sätt att invandra till Sverige. Tills nya lagar och regler är på plats måste den nya generaldirektören och Migrationsverkets ledning se till att de lagar som finns respekteras och efterlevs och att fusk och bedrägerier stoppas.

© denna sajt.