Klicka på textrutan för att läsa texten.

I tidningen FOKUS, som finns på nätet och som papperstidning, har journalisten Henrik Sjögren skrivit en text med rubriken En havererad myndighet. Det är en mycket lång, omfattande och bitvis rejält upprörande artikel om hur hipp-som-happ mycket av det som kallas ”den reglerade och rättssäkra invandringen” till Sverige hanterats av Migrationsverket. Men också av (o)ansvariga politiker som vägrat lyssna på de först ganska få, men med tiden allt fler varnande rösterna från samhällets olika håll, om hur illa ställt det är med  begreppen ”reglerad” och ”rättssäker” när det kommer till det som blev en veritabel ”massinvandring” till Sverige. Långt ifrån en ansvarsfull, noggrant kontrollerad flyktingmottagning; alltså mottagning av just flyktingar enligt begreppets ursprungliga mening sådan den uttrycks i FN:s flyktingkonvention även kallad Genèvekonventionen eller mer formellt 1951 års konvention om flyktingars rättsliga ställning. Migrationsverket och migrationsdomstolarna klarar inte det lapptäcke av ändringar och tillägg i lagar och regler kring asyl- och annan invandring som vuxit fram och brett ut sig under de senaste decennierna. Många exempel på det tar Henrik Sjögren upp i FOKUS.

Läs texten och betänk samtidigt att lagar är lagar, fakta är fakta och ingetdera har någonting att göra med känslor eller tyckande.

Ingressen till texten, det vill säga det inledande stycke som sammanfattar artikeln genom att ta fram det viktigaste i den, lyder som följer:

Utdrag ur texten:

FOKUS vill nu, genom denna artikel, göra en genomgång av några av de större bristerna som har framkommit på Migrationsverket under senare år. Sammanställningen är förmodligen långt från heltäckande, men kan ändå ge en fingervisning – och måhända sporra till fler granskningar.

Låt oss börja med de felaktigt beviljade uppehållstillstånden, närmast oöverblickbara till sitt antal.

I en internrapport från 2017 framkom att en stor mängd av de beviljade uppehållstillstånden i anknytningsärenden (anhöriginvandring) bygger på felaktiga beslutsunderlag. I kategorin ”nyetablerade relationer”, som innebär att en person i Sverige inleder en relation med en person i ett annat land, är 28 procent av beslutsgångarna i de beviljade ärendena ”uppenbart felaktiga”. I ytterligare tio procent av fallen är det ”oklart om utgången är rätt”.

Fyra år senare, visade även Riksrevisionenstora brister i just anknytningsärendena. Dessa hade då seglat upp som det näst vanligaste skälet till uppehållstillstånd i Sverige (39.000 tillstånd under 2020).

Och:

– Vi hade problem, ska medges, med att flyktingskälen inte alltid gicks igenom ordentligt, framför allt vad gäller dem som kom från Syrien. De flesta gick igenom i kategorin ”skyddsbehövande i övrigt”. Men vi gjorde också en intern kvalitetsgranskning som visade på våra brister.

Internrapporten, som gjordes 2017, visar hur asylutredningarna ofta var bristfälliga. Runt hälften av Migrationsverkets beslut kan ha fattats baserade på otillräckliga utredningar, samt att den rättsliga kvaliteten var undermålig. Dessutom framkom att uppemot 40 procent av besluten inte ens gick att begripa.

– Det kom människor som kallade sig syrier från världens alla hörn, säger Anna Högberg, som tidigare arbetade som beslutsfattare på Migrationsverket, till Fokus.

Och några korta, blandade citat:

Mellan 2014 och 2017 ökade antalet anställda på Migrationsverket markant. Många sattes att bli beslutsfattare trots att de var nyutexaminerade.
———-
– Det är ingen match att infiltrera Migrationsverket, sade en källa på beslutande nivå 2021.
———-
Tillströmningen av ny personal till Migrationsverket ledde enligt en källa till brister i bakgrundskontrollerna av dem som anställdes.
———-
Under perioden 2016–2020 har 91 procent av Migrationsverkets beslut om medborgarskap fattats av en ensam, icke säkerhetsklassad person.
———-
Källan menar även att många av de anställda med utomeuropeisk bakgrund dessutom har svårigheter att förstå svenska.

– Det är för mig obegripligt hur de kan klara anställningskraven. Många är dessutom klädda i traditionell och religiöst kodad klädsel från sina hemländer, vilket självklart ska vara tillåtet på fritiden. Men nu talar vi om myndighetsutövning. Det kan vara problematiskt om asylsökande träffar människor som representerar en kultur som hyser stora agg gentemot den asylsökandes kulturella bakgrund.
———-
På sin hemsida skriver Riksrevisionen att fastställande av identitet är av stor vikt vid inre utlänningskontroller, ansökan om uppehålls- eller arbetstillstånd, utvisning, folkbokföring och begäran om samordningsnummer. Samt, inte minst: ”…för att minska risken för felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.”

Kommentar:
Texten är lång och mycket innehållsrik. Späckad med fakta. Mycket skarp kritik kan och bör riktas mot dem som har varit och är ansvariga (vad nu det ordet betyder i dagens Sverige…) för det sanslösa lapptäcke av lagar och regler, för undantag på undantag, för felaktiga beslut och otillräckliga kontroller, för att icke kompetent personal med klart otillräckliga kunskaper i svenska språket anställts, och även för ren och skär dumhet av typen ”såg det inte komma”. Kritiken gäller såväl Migrationsverkets generaldirektörer genom åren som alla ”huvudet-ovanför-molnen”-politiker och andra som bidragit till hur det ser ut i Sverige idag för att de inte klarat av att se till att Sverige har en reglerad och kontrollerad invandring (som i de övriga nordiska länderna).

Ytterligare några lästips
•  Det är inte främst flyktingar som Sveriges regering värnar om, det är personer som, så snart de getts uppehållstillstånd, reser till sina hemländer som de påstått sig behöva skydd mot. – 11 april 2021. Ur texten:

Citaten nedan kommer ur Moderaternas integrationskommittés slutrapport, daterad den 6 april 2021. För mig spelar det absolut ingen som helst roll vilket politiskt parti som tagit fram och sammanställt uppgifterna eftersom, vilket i tidigare texter flera gånger påpekats: fakta är fakta. Den som inte har helt klart för sig vad “fakta” är, kan med fördel läsa inlägget “Asylrätten återinförs nu steg för steg i Sverige”, skriver Widar Andersson. Sant. Men det är för lite och för sent. där ordet “fakta” förklaras i Svenska Akademiens ordlista och ordbok. Så vilket parti som serverar fakta spelar ingen roll eftersom fakta i sig givetvis är opolitiska. Nu råkar det vara Moderaterna som förtjänstfullt samlat en massa dylika i sin integrationsrapport.

•  Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson: “Sedan kriget i Syrien har Sverige gett skydd åt 180.000 och det är jag stolt över.” – 22 juni 2021. Kort utdrag ur texten:

Så här uttalade sig justitie- och migrationsminister Morgan Johanssons i riksdagsdebatten “Ändrade regler i utlänningslagen”, den 22 juni 2021:

Sedan kriget i Syrien  bröt ut för ungefär tio år sedan, så har Sverige gett skydd åt över 180.000 män, kvinnor och barn. (…) Det är den största humanitära insatsen som vårt land har gjort någonsin, vill jag nog faktiskt påstå. Och jag är i grunden väldigt, väldigt stolt över det.

Kort kommentar: I sammanhanget påminner jag om några berättelser från Migrationsverket som Morgan Johansson kanske inte känner till, (men borde känna till) eller inte vill låtsas om.

•  Medborgarstatistik i Finland och Sverige 2010 – 2021 – 18 januari 2023. Ur texten:

Om Finland hade beviljat procentuellt lika många medborgarskap som Sverige så hade siffrorna sett ut så här:

2021
71.229 svenska medborgarskap.
37.395 finska medborgarskap (medan antalet i verkligheten var 6.643).

2010-2021
663.684 svenska medborgarskap.
348.434 finska medborgarskap (medan antalet i verkligheten var 98.014).

Texter i olika ämnen kan hittas via sök-funktionen. Till exempel:
asyl
uppehållstillstånd
medborgarskap
ensamkommande
Migrationsverket
migga (anställd vid Migrationsverket)
gymnasielagen
Lagrådet
Afghanistan
Irak
Finland
m.fl.

 

© denna sajt.