Klicka på textrutan för att läsa artikeln.
Ur ledartexten i Expressen om sådant saker som både jag och andra fört fram och krävt under mycket lång tid. Utan resultat.
Under den stora flyktingvågen* anställde Migrationsverket i rask takt, vilket ledde till att få säkerhetskontroller gjordes. Länge krävdes det heller inte svenskt medborgarskap för att få fatta beslut om att bevilja svenskt medborgarskap. Det är märkligt naivt. Nu har det tack och lov ändrats.
* Jag kallar den ”migrantvågen” eftersom långt, långt ifrån alla var flyktingar.
Och:
Det är väl känt att flera stater bedriver flyktingspionage i Sverige, kontrollen av personalen på förvaren behöver därför vara god. Regeringens beslut är därför välkommet. Men det är inte tillräckligt. För att Sverige ska bli tryggare måste även personer som redan innehar känsliga befattningar kunna granskas. Det räcker dessutom inte med att registerkolla redan anställda, då även odömda kan utgöra hot.
Kommentar: Den här regeringen verkar dock – efter att tidigare regeringar under decennier slappt och skadligt negligerat kraven på skärpningar vid kontroll av personer som anställs på statliga myndigheter och verk – inse och förstå problemen. Hur man ska bli av med alla dem som blåögt anställts men inte borde ha anställts vet jag inte, men om någon sorts hyfsad ordning ska kunna återställas så måste det gå. Och det måste fackföreningarna också inse och inte motarbeta att klart olämpliga och för Sverige farliga individer avskedas.
Några tidigare texter om hur det anställts personer på Migrationsverket utan att kontrolleras och säkerhetsklassas och hur det kan få/har fått en katastrofala följder för Sverige. Till detta ska läggas att ett okänt antal utomeuropeiska personer anställts på asylprövningen och andra avdelningar inom Migrationsverket utan att de behärskar svenska på tillnärmelsevis den nivå som måste kunna krävas på en statlig myndighet i Sverige. Det är också katastrofalt.
• En migga: “Hur många – oåterkalleliga – medborgarskapsärenden planerar Migrationsverket att avgöra 2021 och 2022? Det är ju intressant inför 2022 års riksdagsval …” – 5 februari 2021. Ur texten (som är lång och innehåller en hel del rätt skakande uppgifter):
En migga: ”Hur är kopplingen till arbetsförmedlingen? Tjänster måste ju utlysas innan icke-unionsmedborgare får anställas – Arbetsförmedlingen har ju tydligt utpekats som infiltrerad. För några år sedan talades det om ”etableringslotsar” som Arbetsförmedlingen kontrakterat varav en del visat sig vara IS-rekryterare.
Förr, när man tagit in korttidsvikarier för balansavarbetningar, så har dessa rekryterings-gig varit rena ”speed-dating” eventen!
———-
Så en person kan sitta och bevilja mängder med positiva beslut, till exempel skenäktenskap, utan att någon gör något åt det. Om det är samma för dem som handlägger medborgarskap vet jag inte. Där kan man ju omöjligt göra något åt det, om medborgarskap beviljats felaktigt, då man enligt lag inte kan återkalla medborgarskap.”
• Min text bidrog till att ett nödvändigt beslut om säkerhetsklassificering på Migrationsverket fattades. – 13 september 2021. Utdrag ur texten:
Rubriken stämmer faktiskt. Det var via min krönika i Bulletin den 3 februari i år som frågan uppmärksammades och rekordsnabbt plockades upp av de alerta riksdagsledamöterna, tillika sina partiers migrationspolitiska talespersoner (läs mer längre ner i texten).
———-
Först ur Kristdemokraternas migrationspolitiske talesperson, Hans Eklinds fråga:”Det har kommit till min kännedom att handläggare på Migrationsverkets prövningsenheter, liksom annan operativ personal såsom beslutsfattare, teamledare och assistenter, inte säkerhetsklassificeras. Det innebär att en handläggare som ska bedöma om en sökande kan utgöra en fara för rikets säkerhet själv inte är säkerhetsklassificerad och inte har svenskt medborgarskap. Detta är en orimlig ordning som kan få, och mycket möjligt redan har fått, långtgående konsekvenser.”
———-
Sedan ur Moderaternas migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergards fråga:En text i nättidningen Bulletin tog nyligen upp frågan om säkerhetsklassning av tjänster på Migrationsverket. Skribenten har bland annat frågat Migrationsverket om kraven för tjänster som handläggare och beslutsfattare vid myndighetens medborgarskapsenhet respektive om det görs någon säkerhetskontroll av de personer som anställs vid Migrationsverket.
• En migga: “Jag noterar även att bifallsfrekvensen är på drygt 98 procent. Inte dåligt av en helt nybildad enhet som fått upp farten först i början av september.” – 14 november 2021. Utdrag ur texten:
En migga: ”Jag noterar att det anges att den nybildade Medborgarskapsenhet 1 i Göteborg fattat närmare 1900 beslut i medborgarskapsärenden sedan den bildades den 1 juli 2021. Man får därmed intrycket att enheten har varit ’i produktion’ i snart 4,5 månader. I själva verket torde det ju vara så att det var det datumet som enhetschefen tillträde, möjligtvis med en eller två teamledare.
———-
Man kan därför nästan räkna med att lejonparten av de närmare 1900 besluten om svenskt medborgarskap har fattats av Medborgarskapsenhet 1 från slutet augusti/början september framåt, det vill säga under bara drygt två fullständiga månader. Man har alltså marscherat riktigt ”duktigt” och avgjort ärenden i mycket snabb takt – och som synes är man bara 1100 ärenden från årsmålet redan med en och en halv månad kvar, och med få klämdagar i jul och mellandagar!Jag noterar även att bifallsfrekvensen är på drygt 98 procent. Inte dåligt av en helt nybildad enhet som fått upp farten först i början av september.
Kommentar: Vilka kontroller gjordes av alla dessa snabbanställda? Om det överhuvudtaget företogs några bakgrundskontroller så kan de knappast ha varit särskilt noggranna. Hur kunde bifallsfrekvensen vara 98 procent? Hur utredde de nyanställda, icke säkerhetsklassade personerna på den här helt nya medborgarskapsenheten identiteter och vandel med mera på så kort tid och hur kom de fram till att 98 procent av ansökningarna skulle beviljas?
Till slut ytterligare ett citat ur Expressens ledarartikel:
Granska alla som jobbar i viktiga statliga verksamheter, inte bara de som nyanställs. Det behövs ordning på myndigheterna om säkerheten ska upprätthållas.