Okaz

En islamisk tribunal har beslutat att sunnimuslimska män får gifta sig utan att bo ihop med eller ekonomiskt sörja för sin hustru. Ett smart sätt att kringgå de strikta lagarna som förbjuder sex före eller utanför äktenskapet, helt på männens villkor. Beslutet har gjort kvinnor i Gulfstaterna, som kämpar för kvinnors rättigheter, rasande. De säger att muslimska äktenskap redan är tillräckligt orättvisa.

Den Islamiska Juridiska Generalförsamlingen, baserad i Makkah i Saudiarabien, meddelade den 12 april att s.k. Misyar-äktenskap – från arabiskans "tillfällig besökare" – nu är tillåtna och drog därmed på sig kvinnornas vrede.

Rula Dashti, aktivist från Kuwait, sade att beslutet kringgår de strikta islamiska lagarna om utomäktenskapliga sexuella förbindelser, och befriar männen från nästan alla förpliktelser mot sina hustrur och förstör fundamentet för vad som är en familj.

Den kontroversiella förordningen säger att "ett äktenskapskontrakt där kvinnan avstår från sin rätt till bostad och ekonomiskt underhåll och accepterar att mannen besöker henne i hennes (familjs) hus närhelst han så önskar, dag och natt … är giltigt".

Bland män som vill undgå bördan av att betala hemgift och underhåll så som det stipuleras i ordinarie äktenskapskontrakt inom islam, är Misyar-äktenskap mycket efterlängtat. Om en kvinna ger upp alla sina rättigheter i ett sådant äktenskap, som vanligtvis ses som temporärt, blir kvinnan helt lottlös när skilsmässan är ett faktum.

"En kvinna som är gift på det vanliga sättet möter enorma problem när det kommer till skilsmässa; hur svår skulle då inte hennes situation vara efter ett Misyar-äktenskap?" undrar Rula Dashti.

De temporära äktenskapen inom den shiitiska grenen av islam, de s.k. Mutaa, har ett förutbestämt "sista datum".  Misyar-äktenskapen i de sunnidominerade länderna har inget sådant datum, men har redan tidigare välsignats och accepterats av höga imamer i både Saudiarabien och Egypten.

"Upplysta muslimska lärda borde stå emot dessa radikala tankar som sprids via islamiska tribuner och inte överge kvinnorna", säger Rula Dashti. "Det borde finnas en motkampanj för att få bort den här extremistiska doktrinen eftersom den skadar både religionen och samhället och hindrar kvinnornas utveckling och framsteg i det arabiska samhället."

Misyar-äktenskap är särskilt tilltalande och lockande i Saudiarabien där en mycket strikt segregation mellan könen upprätthålls. Saudiska män sänder hundratals meddelanden via internet och söker tillfälliga Misyar-fruar…

Aktivisten Ghada Jamshir från Bahrain, som lobbar för en minskning av imamernas inflytande i familjeaffärer, säger att liberaler borde ta upp kampen mot Misyar-äktenskap.

"Jag rekommenderar varken Misyar- eller Mutaa-äktenskap eftersom de förnekar kvinnor och barn deras rättigheter. Jag tror på vanliga äktenskap som grundar sig på att makarna lever tillsammans hela livet", säger Ghada Jamshir. "

En prominent imam i Förenade Arabemiraten, sheikh Ahmed Al Kubaissi, säger att även om Misyar-äktenskap är korrekta enligt islam så komprometterar de vissa värderingar.

"Den enda skillnaden (jämfört med ett vanligt äktenskap) är att kvinnan frivilligt avsäger sig sin rätt till bostad och underhåll (försörjning). Det är inget fel att avstå från sina rättigheter", säger imamen.

Han säger att Misyar-äktenskap är lämpliga för frånskilda kvinnor eftersom det kan lösa problemet med det stora antalet "gammelpigor" i Gulfstaterna.

Al Kubaissi, född i Itak,  säger att Misyar-äktenskap blev populära under och efter 1980-1988 års krig mellan Iran och Irak "för att skydda änkor från att synda eftersom det är nästan omöjligt att finna sexuell tillfredsställelse utan att vara gift".


"Men", sade han, "en respektabel kvinna skulle aldrig acceptera ett Misyar-äktenskap som, även om det godkänts i enlighet med islamisk lag (sharia), sätter en hel del värderingar på spel. Om en kung kom och bad mig om min dotters hand för ettt Misyar-arrangemang skulle jag spotta honom i ansiktet", avslutade imamen, sheikh Ahmed Al Kubaissi.

Citera gärna men ange källan!