

Foto: Pawel Flato (Bilden är friköpt och får enligt regeringens presstjänst användas fritt)
Skolminister Ibrahim Baylan sa på socialdemokraternas partikongress att sammanlagt tusen nya specialpedagoger ska anställas för att hjälpa eleverna i de skolor som har sämst resultat.
Vi måste våga prioritera och vi måste våga sätta de här elevernas behov i centrum.
Undrar vad Ibrahim Baylan menar med att "vi måste våga"? Vad då "våga"? Om detta är viktigt för honom och han har makten att genomföra det, varför säger han då inte bara att "vi måste prioritera och vi måste sätta de här elevernas behov i centrum"? En stillsam undring.
En viktig fråga är hur skolministern ämnar satsa på "starka elever". Alltså elever med stor studiebegåvning, elever som behöver större utmaningar och behöver få lära sig mer än medeleleverna och de, som han kallar " svaga". Eller ska vi fortsätta med ett skolsystem som försöker göra alla till medelmåttor, där vi satsar på att alla ska nå en lägsta acceptabel kunskapsnivå men inte skapar möjligheter för dem som har en större kapacitet, att utveckla sin begåvning och ta till vara sin potential? Hur ser Sveriges framtid i världen ut om vi blir ännu mer utslätade än vi redan är, om vi inte har någon "elit", detta så illa sedda ord men så viktiga begrepp?
Ibrahim Baylan borde åka till Finland och noga studera skolväsendet där. Och lära sig av det land vars elever har de bästa resultaten och anses ha den bästa utbildningen bland 40 OECD-länder.