Ibrahim baylan (Bilden är friköpta och får enligt regeringens presstjänst användas fritt)Ibrahim Baylan
Foto: Pawel Flato ((Bilden är friköpt och får enligt regeringens presstjänst användas fritt)

Äntligen säger Sveriges skolminister det som så många i andra partier men också folk i hans eget parti och experter, lärare, föräldrar m.fl. har sagt i åratal:

SPRÅKET ÄR VÄGEN IN I SAMHÄLLET

Skolminister Ibrahim Baylan har alltså äntligen "kommit ut" – bättre sent än aldrig – och sagt detta som är så oerhört viktigt för oss alla i framtiden! Han säger det i en artikel på Aftonbladet Debatt och det är med glädje jag läser hans artikel! Även om man sannerligen kan säga att "sent ska syndarn vakna"…

Skolministern framhåller det självklara (som folkpartiet också sagt, men fått stark kritik för):

"För den som flyttat till Sverige och lever här är det självklart att svenskan är den viktigaste nyckeln för integration, för att klara av sin utbildning, få arbete och en framtid."

Han talar också om modersmålets (hemspråkets) stora betydelse för barn till invandrare. Alltså att ju säkrare de är på sitt modersmål, desto bättre kan de lära sig ett annat språk (=svenska). Det har finländarna vetat i decennier, rent av sekler. Ibrahim Baylan berättar om sina egna erfarenheter från skoltiden – det är bra.

Jag tror inte på något "Nationellt centrum för språkutveckling", kunskaperna och insikterna finns redan. Jag tror på aktiv, kraftfull, rolig och krävande undervisning i svenska från förskolan och genom hela skoltiden. Lärare i svenska måste, detta är mycket viktigt, själva ha excellenta kuunskaper i sitt ämne och det måste ställas krav på elever att läsa, tala, skriva så mycket som möjligt. Viss litteratur borde vara obligatorisk för alla att läsa för att få godkänt betyg i svenska!

Om det blir så att svenskan prioriteras på riktigt, då kommer dagens elever att kunna läsa och skriva när de går ut grundskolan! Och kanske slipper Sverige då också ligga så pinsamt illa till i internationella kunskapsmätningar och vi slipper få ytterligare tusentals praktiska analfabeter som varken klarar högre studier och inte heller klarar sig på arbetsmarknaden.

Det är alldeles utmärkt att skolministern, ackompanjerad av många andra politiker och "aktörer", tar itu med den här viktiga frågan och – äntligen! – inser allvaret nu. Det är redan för sent för alltför många, men framtida elever kan räddas och få det viktigaste instrumentet de behöver för att kunna skapa sig en framtid i Sverige: landets språk!