image1750Det här är en insändare i Expressen den 27 maj. I ljuset av vilka arbetsförhållanden och vilken lön en undersköterska har, och hur viktigt – livsviktigt! – hennes/hans jobb är, kan man lätt tycka att SAS kabinpersonal är ett gäng bortskämda gnällspikar. Och att facket underblåser deras gnäll.

Men inte bara det. Genom att kräva orimligheter (som att facket, inte arbetsgivaren ska lägga arbetsschema!!!), sågar man sakta men säkert av den gren man sitter på. Fast det är klart att om bolaget, som betalar deras löner, går i konkurs, ja då kan ju SAS kabinpersonal sitta ner och äta eller ta en vilostund när de vill under dagen, för då är de ju arbetslösa. Eller, förresten: om de ska ha rätt att uppbära a-kasseersättning så kan de ju inte det, för då måste de "stå till arbetsmarknadens förfogande" och om de inte få nya jobb snabbt så får de gå på heldtidskurser i att söka jobb.

"De som driver på den här strejken förstör så mycket för alla. Vi andra får aldrig komma till tals. Vi älskar vårt jobb, tycker att det är kul och ser en framtid här på SAS",
säger David Andrén, som är en av dem det berör. Han har jobbat på SAS i åtta år och stormtrivs och menar att han och många andra på SAS aldrig får komma till tals. Han vill gärna ge sin – och deras – syn på arbetsförhållandena. Läs mer här.

Inget företag kan "blöda" 20-tals miljoner kronor varje dag hur länge som helst. All den turbulens som redan har varit kring SAS med olagliga strejker i Danmark och ständiga bråk och oroligheter gör ju också att resenärerna i möjligaste mån väljer andra, säkrare flygbolag med mer serviceinriktad och mindre strejkbenägen personal. Så "tappet" lär ju bli långvarigt med all den badwill bolaget redan har, och SAS riskerar att på inte alltför lång sikt faktiskt gå omkull.

I Expressen den 27 maj kan man läsa att Anders Ehrling, VD i SAS Sverige, som förstås är kritisk till strejken i ett uttalande säger:
"HTF:s strejk handlar om vem som ska leda SAS Sveriges verksamhet. HTF har lagt över ansvaret för förhandlingarna till den lokala kabinklubben som inte har förmåga att prioritera bland sina 38 krav. Det här är en unik situation på svensk arbetsmarknad och helt oacceptabel. HTF:s förbundsledning måste omgående ta sitt ansvar för att föra diskussionerna i mål. Nu handlar det om jobben för långt fler än de kabinanställda."

HTF:s Robert Cloarec å sin sida menar att:
"Det är felaktig information. Redan i torsdags fick SAS ett bud med en prioriteringslista med tio punkter."

Inget tyder på att konflikten kan få ett snabbt slut. Tvärtom. Från den 28 maj trappas konflikten upp ytterligare när SAS ställer in 275 avgångar samt inför lockout. Och SAS närmar sig konkurs och personalen närmar sig uppsägningar i en allt snabbare takt när det går utför för hela bolaget.

Jag tenderar att hålla med en bloggare som skriver:
"Sälj SAS så vi får slut på strejker! Tre länder, tre nationella intressen och 39 fack är för mycket!"