En beslutsfattare på Migrationsverket sammanställde i höstas tio skrivelser gällande tio misstänkt felaktiga/falska irakiska pass som han ville sända till svenska ambassaden i Amman för utlåtande. Migrationsverkets byråkrati kräver att han – trots många år på verket och med stor kompetens borde kunna göra det direkt – sänder alltihop till en annan avdelning som i sin tur sänder handlingarna till den svenska ambassaden.

Efter en och en halv månad ringde han avdelningen för att höra om det kommit något svar från Amman. Då fick han beskedet att handlingarna “blivit liggande” under hela denna tid och att de nu ska skickas tillbaka till en annan avdelning som, enligt nya rutiner, är den som ska sköta detta. Ytterligare någon månad senare ringde beslutsfattaren till ambassaden i Amman för att höra när svar kan tänkas komma. Då fick han till sin stora förvåning veta, att skrivelserna aldrig nått ambassaden! Den avdelning på Migrationsverket som handlingarna skulle ha skickats ifrån, hade bedömt att de inte skulle skickas…