Det är 1,5 år sedan jag själv och ytterligare en person, A, skrev och klagade på en handläggare på Migrationsverket som, när han meddelade avvisningsbeslut till asylsökande, skadeglatt brukade flaxa med armarna som en fågel och säga: "Nu ska du ut och flyga". Även en annan handläggare på samma enhet kritiserades för sitt obehärskade sätt att skrika åt asylsökande och bete sig allmänt otrevligt och icke-professionellt. Sedan dess har otroligt många arbetstimmar använts av MIG:s personal till att ringa varandra, skriva mejl, utreda sig själva och skriva rapporter. Det måste ha kostat stora pengar att använda en massa tid till detta och slutsatsen, trots skarp kritik som kommit från minst ett trettiotal asylsökande så händer ingenting. I en rapport som MIG själva skrivit efter sin egen interna utredning står det:
"X ställer sig helt frågande till de påståenden som framförts. Han förnekar bestämt att han skulle ha uppträtt på det sätt som anges. Vid samtal med andra anställda på kontoret har inget framkommit som tyder på att X har ett dåligt uppträdande."
God dag, yxskaft! Men har någon frågat de asylsökande? Fast i o f s så vågar de ju inte säga så mycket direkt till MIG eftersom de är övertygade om att det får betydelse för hur deras asylansökningar hanteras… Dessutom: det är ju inte mot sina arbetskamrater som X har varit nedlåtande och flaxat med armarna!
Sammanfattningen av MIG:s egen utredning av sig själva är:
"Det har vid min undersökning inte framkommit något som styrker anmälarens påståenden."
God dag, yxskaft, igen! Detta innebär att vad drygt ett trettiotal asylsökande säger, oberoende av varandra, inte betyder något alls. Tvärtom, deras utsagor avfärdas i rapporten som "andrahandsuppgifter", trots att de framförts av de asylsökandes ombud som ju är deras talespersoner! Eller också betyder det att MIG anser att vi som påtalat det oacceptabla beteendet hos deras anställda, inte talar sanning.
Och vad är det för mening att ha en Sökandeombudsman på MIG? Han har ju bara blivit ytterligare en byråkratisk mellanhand i hela den stora apparaten. Ingenting annat.
A som anmält de MIG-anställdas beteende berättar idag (den 22 juni):
"Jag träffade en kille i går som är villig att vittna i rättegång och berätta om hur Y (den andra anmälda handläggaren) skriker åt flyktingarna. Han måste ta tre sobril och ännu starkare tabletter för att våga gå till henne när hon kallar.
Jag har också själv varit med om att enhetschefen hotade med att polisanmäla mig för att jag "antastat" Y vid ICA på hennes fritid. Jag frågade varför hon inte höll ett löfte till en flyktingfamilj. Hon hade lovat att vänta med en kallelse till eftersom mannen i familjen låg i ett komaliknande tillstånd och hans dotter låg apatiskt sjuk utan sväljreflexer, utan dropp och utan vatten och mat i 13 dagar. Enhetschefen sa till mig att "de är inte så sjuka som ni säger". Trots att de fanns intyg från läkare och massor av journaler. En av läkarna som undersökt familjemedlemmarna kom till mig privat sent en kväll och var bekymrad för deras liv. Man kan undra vad den här enhetschefen visste som inte jag kände till."
Men, sammantaget: Inga fel har begåtts, begås eller kommer att begås av handläggare vid MIG! Det är vad deras egna internutredningar så gott som alltid kommer fram till (utom om vi råkar ha en inspelning som bevisar motsatsen…)