© Merit Wager

(Alla artiklar i denna serie finns under kategorin ”Asyl & Migration i spalten till vänster)

På Dagens Nyheter har man läst min artikelserie här på bloggen om ”Sveriges dyraste resbyråverksamhet” och
idag (14 juli) tar tidningen upp frågan om de dyra ut- och
avvisningsresorna men inte det som jag skrivit om: de s.k.
förhandlingsresorna.

DN har valt ett annat, mer svepande perspektiv än det jag anlagt och skriver om hela reseverksamheten i samband med alla av- och utvisningar. Jag däremot har koncentrerat mig enbart på de allra värsta, de s.k. förhandlingsresorna.
Alltså resorna där eskortörer från KVV:s Transporttjänst och Polisen
reser över halva jordklotet och tillbaka med människor som de försöker
”förhandla in” i något land – ibland inte ens det land vederbörande
kommer ifrån – och inte lyckas utan får ta med sig personen ifråga till
Sverige igen. Vilket man hos Polisen mycket väl visste skulle bli den troliga
utgången av resan, men valde ändå att skicka två, tre, fyra eller fem
personer som eskort åt en enda asylsökande människa. Detta uttalar jag
mig också om i dagens finskspråkiga nyhetssändning (textad på svenska),
Uutiset och klicka på torsdagens sändning.

Jag fortsätter att skriva om dessa resor och lägger ut texter
allteftersom jag hinner skriva dem. Fortsättning följer, således. Jag
vill också påminna om vad jag skrev den 7 juli (se inlägg detta datum):


Den 6 juli 2005, samma dag som artikelserien om ”Sveriges dyraste
resebyråverksamhet” publicerades här på bloggen kom följande meddelande
via e-post från
Verksledningen, Rikspolisstyrelsen:

Rikspolisstyrelsen vill i detta sammanhang informera att
Rikspolisstyrelsen har beslutat direktiv (VKA-2981/05) att följa upp
Polisens arbete med utlänningsärenden. I första hand skall inspektionen
granska om de vid tidigare inspektioner konstaterade brister och
tillkortakommanden åtgärdats. Som ett särskilt granskningsuppdrag
kommer dessutom det polisiära operativa arbetet inspekteras d v s
arbetet med avvisning och utvisning, tagande i förvar och ställande
under uppsikt samt om verkställighet. Inspektionen skall vara avslutad
senast den 1 november 2005.

Detta visar att man tagit prästen Håkan Sandviks och mina
rapporter på allvar, även om vi fortfarande väntar på att någon ska
fatta beslut om att ”frysa” resorna tills utredningen är klar.