Ett axplock av ärenden som tas upp i NUCs rapport:

Fjord
I projektet stoppades brott för ca 60 miljoner kronor.

Södertäljemålet
I assistansmålet i Södertälje 201529 fälldes 34 åtalade för att ha svindlat staten på 30 miljoner kronor. Rätten fann att det rörde sig om organiserad brottslighet där ersättningen betalades ut till ett assistansbolag som bara hade haft anställda på pappret. Assistansmålet innebar en kostnad för rätten på 100 miljoner kronor.

Syd1
Under våren 2018 har ett assistansärende i Malmö uppmärksammats medialt. Flera assistenter har inte vistats i Sverige alls och brukare har farit illa. Huvudmännen dömdes i tingsrätten i augusti 2018 för grova bidragsbrott till fleråriga fängelsestraff och skadestånd i miljonklassen. Kopplingarna till organiserad brottslighet var tydliga, exempelvis påträffades huvudmannen av Tullverket med skjutvapen i sin bil och nätverkskriminella med koppling till konfliktrelaterade skjutningar har redovisat tid som assistenter.

Syd 2
I telefonavlyssning framkom att bolaget förhandlade med en man i Mellanöstern som hade barn med stora funktionshinder. Diskussion fördes om att ordna skenäktenskap åt mannen för att han skulle kunna ta sig till Sverige med barnen och begära assistansersättning. Det fanns även uppgifter om att anställda asylsökande var tvungna att betala tillbaka löner till företaget. Ägarens make var en av brukarna men vid tillslaget uppdagades det att han inte var sjuk.

Stockholm
Ett uppehållstillstånd för ett ensamt efterkommande barn förhindrades efter bedömningen att familjerelationen var fabricerad. Klustret, med koppling till våldsbejakande extremism, försökte hämta en ny brukare till Sverige då den tidigare inom en snar framtid förväntades avlida.

Nord
Tredjelandsmedborgare med AT utsattes under flera år för exploatering. Arbetstagaren arbetade dygnet runt och var periodvis inlåst. Arbetstagaren erhöll låg lön som skickades till familjen i hemlandet. En fabricerad löneuppgift redovisades gentemot myndigheter och anordnaren behöll merparten. När anordnaren förstod att Polisen var dem på spåren skickades arbetstagaren omedelbart tillbaka till hemlandet.

3.2 Övergripande genomgång av materialet

Den myndighetsgemensamma kartläggningen av 39 kluster kring arbetstagare eller brukare har visat på omfattande oegentligheter, kopplingar till organiserad brottslighet, och andra omständigheter som kan innebära en förhöjd risk för felaktigheter. En sammanfattning av kartläggningen finns i tabell 1 nedan. Det bör noteras att den tillgängliga informationen i myndigheternas ärenden ofta är knapphändig; en detaljgranskning av samtliga ärenden skulle sannolikt resulterat i ett större utfall.

Företag i brottslig verksamhet
Den enskilt största posten och som sticker ut i kartläggningen är företag i brottslig verksamhet. I 30 av de 39 klustren har med största sannolikhet bolagets ägare, företrädare, ledamöter, chefer och uppdragsgivare varit direkt involverade i de brottsliga uppläggen.

Släktskap
I 12 av 39 kluster finns bekräftade släktskap mellan arbetstagaren och företrädarna för bolaget. Arbetstillstånd i kombination med skenanställningar används som möjliggörare för att anhöriga tredjelandsmedborgare ska kunna få ett bättre liv i Sverige.

”Social shopping”, brukarimport och arbetskraftsexploatering
I en relativt stor andel av klustren, elva kluster, fanns i underlaget information som indikerade att arbetstagaren själv eller medföljande familjemedlemmar hade vård- eller omsorgsbehov. I tio av klustren (elva individer) fanns information som indikerade brukarimport eller försök till brukarimport, då det fanns uppgifter om att individer hade funktionsnedsättningar som skulle kunna berättiga till assistansersättning. I sex kluster ansökte individerna om assistansersättning, varav tre ärenden beviljades. I fem kluster finns indikationer på att kommunen står för kostnaden rörande assistansbehov, vilket på grund av sekretesshinder inte kontrollerats vidare.

I sex kluster hade individerna redan från början större vårdbehov för egen sjukdom. En arbetstagare har utnyttjat skenanställningen som personlig assistent för att direkt vid ankomst i Sverige genomgå en fertilitetsbehandling, för att därefter återvända hem.

I tre kluster finns det tydliga indikationer på att arbetstagare betalat för arbetstillstånd. I nio kluster har arbetskraftsexploatering kunnat påvisas. I åtta kluster finns bekräftade fall av illegalt arbete.

Koppling till organiserad brottslighet
I sju kluster finns konstaterade kopplingar till kända kriminella organisationer spridda över hela landet. Det finns kopplingar till åtminstone två strategiska personer och det finns både avslutade och pågående underrättelseärenden i flera Ruc kopplade till aktörerna i klustren.

Urvalet har träffat ett antal individer som misstänks ha koppling till våldsbejakande extremism. Perifert finns uppgifter om terrorfinansiering och IS-resenärer.

Skenanställningar samt falska kontrolluppgifter och löneunderlag
I urvalet finns tolv konstaterade skenanställningar och/eller konstruerade anställningar. I nio kluster har anordnaren inte ens anmält att arbetstagaren ska arbeta som personlig assistent. Endast fyra av dessa sammanfaller med varandra vilket indikerar att det finns ytterligare oriktiga ansökningar.

I tolv kluster finns fastslaget att arbetsgivaren redovisat oriktiga uppgifter och i nio av dessa finns fabricerade löneunderlag och felaktiga kontrolluppgifter. Indikationer finns i många fler kluster.

I fem av klustren som innehållit bekräftat falska kontrolluppgifter finns dessutom starka indikationer på att det förekommit återbetalning av lön. Sannolikt är mörkertalet kring detta fenomen stort eftersom kontoutdrag i regel saknas i ärendena.

Utlandsvistelse samtidigt som tidsredovisning i Sverige
I nästan en tredjedel av klustren (elva kluster) finns det en anmärkningsvärd vistelsetid utanför Sverige och Schengen. Två av dessa sammanfaller med återbetalning av lön och i sex kluster är arbetstagaren släkt med anordnaren. I sex kluster bedöms det röra sig om rena pappersassistenter.

Ur sammanfattningen av rapporten:

Kartläggningen har visat på konstaterade kopplingar till såväl organiserad brottslighet som till våldsbejakande extremism. Av materialet framgår att arbetstillstånd inom personlig assistans utnyttjas systematiskt för assistansbedrägerier, illegal migration, arbetskraftsexploatering, brukarimport och annan ekonomisk vinning. Brukare blir handelsvaror och intäktsgeneratorer i cyniska upplägg med stora ekonomiska vinster för huvudmännen. Arbetstagare riskerar exploatering då de ofta befinner sig i en utsatt beroendeställning. Samtidigt finns ofta incitament även för arbetstagarna att delta i uppläggen, särskilt om dessa eller medföljande har vårdbehov som kan bekostas och tillgodoses i Sverige. I kartläggningen finns konstaterade exempel på brukarimport; upplägg där skenanställning har använts för att tillskansa sig arbetstillstånd och i förlängningen begära assistansersättning för medföljande familjemedlem.

Trots en ökande arbetslöshet hänvisar assistansanordnare till en upplevd brist på arbetskraft inom personlig assistans; ett yrke som saknar kravprofil. Kartläggningen har visat att syftet med arbetstillstånden inom personlig assistans ofta inte är att faktiskt arbeta. Vissa arbetsgivare avstår även från att rekrytera inhemsk arbetskraft, då tredjelandsmedborgare är enklare att exploatera.
———-
Rapporten berör endast statlig assistansersättning som administreras av Försäkringskassan, dvs. inte kommunal assistans eller andra stöd från kommunen. • Arbetet har genomförts baserat på det initiala urvalet.

Och här är tre av de redovisade bedrägerifallen:

Till slut:

”Syftet med NUC är att skapa förutsättningar för och utveckla en effektiv myndighetsgemensam underrättelseverksamhet på nationell nivå. NUC ska också stödja samverkansrådet och operativa rådet inom ramen för den myndighetsgemensamma satsningen mot grov organiserad brottslighet.”

© denna sajt.