Klicka på text- och bildrutan för att komma till hela artikeln på Ilta-Sanomats sajt (på finska).

I Finland kan det finnas tjänstemän som hemlighållit att de har dubbelt medborgarskap – det finns ingen skyldighet att berätta att man innehar två pass

Republikens president Sauli Niinistö sa i torsdags (den 2 februari) att han önskar att det ska föras samtal om dubbelt medborgarskap och sa att han förstår oron kring säkerhetsaspekterna i frågan.

Oro har framförts redan tidigare. I den arbetsgrupp som tillsattes av Finansministeriet år 2015 ingick bland annat representanter Försvarshuvudstaben Försvarsministeriet, Utrikesministeriet och Skyddspolisen (motsv. Säkerhetspolisen i Sverige).

I arbetsgruppen promemoria Kaksoiskansalaisuus valtion virkaan nimitettäessä (Statens säkerhet bör tas i beaktande vid utnämning till tjänst) uppskattades att en person med dubbelt medborgarskap på ett betydande sätt ökar hotet på grund av sina relationer, bindningar eller andra lojaliteter till en främmande stat. Arbetsgruppen lyfte även fram det faktum att man kanske inte ens alltid känner till en persons andra medborgarskap eftersom det inte alltid skrivs in i folkbokföringsregistret.

I pressmeddelandet av den 9 juni 2015 från ovan nämnda arbetsgrupp, som alltså utrett de konsekvenser som dubbelt medborgarskap kan ha för utnämning till statlig tjänst och tjänsteförhållande, sägs bland annat:

En persons bindningar till andra stater bör bedömas redan under utnämningsprocessens gång.

Arbetsgruppen framhöll vidare:

Grundläggande bestämmelser om utnämnandet av statstjänstemän finns i grundlagen, statstjänstemannalagen och statstjänstemannaförordningen.

– En persons bindningar till en annan stat uppstår nödvändigtvis inte enbart på basis av medborgarskap, utan eventuella intressekonflikter kan också uppstå på andra sätt. Flerfaldigt medborgarskap kan inte ensam vara någon särskiljande faktor i samband med utnämnande till statlig tjänst, utan det ska alltid vara fråga om specifika helhetsbedömningar, konstaterade arbetsgruppens ordförande Kirsi Äijälä vid överlämningsceremonin.

Arbetsgruppen anser att utnämningar till statliga tjänster i vissa fall bör begränsas. Det är motiverat att bedöma en persons bindningar till främmande stater redan under utnämningsprocessens gång.

Arbetsgruppens författningsförslag var följande:

 1.  Man utfärdar i säkerhetsutredningslagen och tjänstemannalagen avsedda förordningar om de tjänster där de som föreslås bli utnämnda ska genomgå en säkerhetsutredning, liksom även om de tjänster där utnämnandet förutsätter ett personsäkerhetsintyg.

2.  Till statstjänstemannalagen fogas en ny bestämmelse om konsekvenserna som bindningar till en annan stat har för utnämnandet. Det föreslås till exempel att utnämnandet till tjänst skulle förhindras av sådana bindningar till en annan stat som kan medföra särskilda konsekvenser för förtroendet som förutsätts av skötseln av tjänsten, eller som kan skapa intressekonflikter med tanke på tjänsteuppgifterna.

3.  Till statstjänstemannalagen bereds en ändring enligt vilken man för vissa tjänsters del förutsätter nya slags redogörelser för bindningarna. Dubbelmedborgarskapsarbetsgruppen skulle utvärdera om det är nödvändigt att begränsa utnämnandet till statlig tjänst eller tjänsteförhållande av personer med dubbelt medborgarskap i fråga om sådana uppdrag där det enligt lagen krävs finländskt medborgarskap, och om så är fallet, i vilka uppgifter och enligt vilka grunder. Arbetsgruppen skulle också bedöma om de eventuella ändringarna kunde förverkligas genom ändring av statstjänstemannalagen, eller om det blir nödvändigt att göra även andra lagstiftningsändringar, samt om de eventuella ändringarna begränsas av andra författningar eller avtal som binder Finland. Arbetsgruppen föreslår dessutom att finansministeriet skulle överväga behovet av att uppdatera den nuvarande 7 § i statstjänstemannalagen. Paragrafen anger de tjänster till vilka endast finländska medborgare kan utnämnas.

Klicka på bilden för att komma till texten (på finska).

Promemoria Kaksoiskansalaisuus valtion virkaan nimitettäessä (Statens säkerhet bör tas i beaktande vid utnämning till tjänst) finns endast på finska, men en del av det som diskuterats, utretts och kommits fram till rapporterar jag om här – och i tidigare och kommande texter – så gott jag kan.

Läs också ett lite urval av mina texter sedan tio år tillbaka om olika aspekter av dubbelt medborgarskap :
•  Den som har dubbelt medborgarskap har själv valt det – 8 januari 2007
•  Varje individ måste ta sitt eget ansvar, också den som har dubbelt medborgarskap – 26 maj 2007
•  Iranier med svenskt medborgarskap gripna vid olaglig konsert i Iran – 5 augusti 2007
•  UD om dubbelt medborgarskap – 8 augusti 2007
•  Apropå nyheten om att en ”svensk-irakier hålls fängslad i Irak” – 30 december 2008
•  ”Ska personer med dubbelt medborgarskap alltid i första hand få hjälp av just den svenska staten?” – 22 september 2009
•  Om olika syn på medborgarskap – 17 december 2014
•  Om dubbelt medborgarskap – igen – 22 februari 2016
•  Anonym tjänsteperson pekar på inte så kända konsekvenser av dubbelt medborgarskap – 25 februari 2016
 Finland. Problem som dubbelt medborgarskap medför för Finlands säkerhet ska rättas till genom rättsliga reformer. För personer som söker militära tjänster ska införas kategoriskt förbud att inneha dubbelt medborgarskap. – 4 februari 2017

Översättningar Merit Wager
© denna blogg. Vid citat ur texten, vänligen länka till detta inlägg.