Information till er som hört av er och till andra som kanske hade tänkt höra av sig:
Jag har fått ett antal mejl från olika personer om skolmaterialet Migration – så funkar det (kan laddas ner i sin helhet) – ett häfte om 54 sidor varav drygt hälften är bilder och knappt hälften är text.
Folk undrar om jag är författare till texterna, om det ”verkligen” är jag som har skrivit dem. Jag vet inte varför man frågar om det, det står ju mycket tydligt angivet att det är jag som har skrivit texterna. Johan Hedin och Tobias Wahlqvist har valt bilder att illustrera med och fungerat som redaktörer.
Texten om migration riktar sig till elever i grundskolans åk 7-9. Skolmaterialet är tänkt att ge en redogörelse för invandringens, utvandringens och återvandringens betydelse för Sverige under lång tid. Meningen är att lärare som använder det ska låta det fungera som samtalsunderlag. Komplexa frågor har inga enkla svar. Eleverna kommer att komma till olika slutsatser oavsett vad vi, som utvecklat materialet, har tänkt. Att bidra till diskussion är positivt och viktigt. Och nödvändigt.
Med migration menas alltså emigration och immigration. Frivillig migration är positivt. Att tvingas fly är inte positivt men ibland nödvändigt och den som uppfyller kraven för att beviljas asyl eller uppehållstillstånd enligt gällande lagar och konventioner måste beredas detta. På asylinvandringsområdet finns dock väldigt mycket som måste bli bättre.
Läs gärna min bok Inte svart eller vitt utan svart och vitt (finns också som e-bok) där miggor berättar inifrån Migrationsverket och om Tove Lifvendahls bok Från sagoland till framtidsland (och läs boken!)