En migga berättar återigen här på bloggen om märkligheter från Migrationsverkets slutna värld:
Alla eritreanska män som lämnat sitt land illegalt och som är yngre än 54 år får PUT som ”alternativt skyddsbehövande”. Det vill säga om vi inte får reda på att de inte är eritreaner utan exempelvis etiopier eller sudaneser, eller om vi inte får reda på att de lämnat sitt land legalt och har visering eller uppehållstillstånd i ett annat land.
När det gäller eritreanska kvinnor så är åldersgränsen 40 år. Detta är verkets praxis. Så under 2010 och 2011 har jag beviljat ett antal ”eritreaner” PUT. Vi ändrar faktiskt ganska ofta den sökandes medborgarskap eftersom det är tydligt att personen inte kommer från Eritrea. Så jag skulle säga att det finns betydligt fler ”eritreaner” som ansökt om asyl 2010 och 2011 än vad som anges i statistiken. Påstådda eritreaner som uppenbarligen inte är det och därför fick sina medborgarskap ändrade till etiopiskt, sudanesiskt eller okänt är många, tror mig.
Merparten av de eritreaner, som jag träffar kan inte göra sina berättelser sannolika. Men, de får ändå PUT! Detta p.g.a. den förmodade illegala utresan som är straffbar i Eritrea. Jag tror att jag ensam, under 2010 och under den första halvan av 2011, beviljat PUT åt minst 20 påstått eritreanska asylsökande. Jag minns en trovärdig person från Eritrea som jag klassade som flykting p.g.a. hans egen verksamhet. Och ett par andra som var trovärdiga ”alternativa skyddsbehövande”. Någon liten flicka har också fått flyktingstatus p.g.a. risk för könsstympning. Oftast är barnet i så fall fött i Sverige, av en asylsökande mor.
Somalier är en annan grupp som får PUT rakt av. Det räcker att språkanalysen visar att man är från södra Somalia. Men eftersom vi inte får kasta bort skattemedel på språkanalyser i vartenda ärende (kortsiktigt tänkande – vad kostar det inte skattebetalarna att försörja en person utan skäl att vara här, ofta hela hans liv…) utan vi måste ha en misstanke om att personen inte kommer från södra Somalia innan vi får göra språkanalys så har vi nog beviljat PUT åt ett stort antal somalisktalande sökande som inte kommer från södra Somalia utan från norra Somalia, Djibouti, Kenya, Etiopien. Och dessutom åt ett stort antal personer som talar somaliska och har PUT/medborgarskap i ett europeiskt land eller i Kanada, USA, Australien etc.
För att inte nämna alla dem dem som har UAT eller PUT i Sverige och som ansöker på nytt, i en ny identitet. Uppfinningsrikedomen är det inget fel på!
Under åren 2010- 2011 har jag ensam beviljat PUT åt minst 400 somalier. Jag har under 2010 flyktingklassat en somalier p.g.a. hans egen verksamhet och 2010- 2011 har jag också flyktingklassat tre eller fyra somaliska flickebarn, bebisar, som kanske kan komma att riskera könsstympning eftersom det är vanligt i Somalia och eftersom deras föräldrar inte kan stå emot det sociala trycket om de måste återvända, just därför är de äldre systrarna som föddes i Somalia redan könsstympade.
När det gäller andra nationaliteter så är det MIG.s nuvarande praxis att mandéer från Irak får flyktingstatus därför ett de anses vara en utsatt grupp. Deras berättelser (nu menar jag dem jag träffat) om vad det ska varit utsatta för är så dåliga att man direkt kan dra slutsatsen att de inte varit i Irak sedan 2003- 2004. Men jag vet inte var de har varit. De måste ändå styrka eller göra sin identitet sannolik, vilket de oftast gör, fast passet är alltid borta. Vilket ju är synd, för hade de visat upp sina pass så hade vi också vetat var de varit sedan 2003-2004… Och det vet förstår de, givetvis.
Man måste också visa att man verkligen är mandé. De flesta klarar att göra det, men på sistone har det även dykt upp falska mandéer. Enligt vår ledning ska det inom kort komma ett nytt vägledande beslut eller något liknande där mandéer hänvisas till KRG (norra Irak). Under åren 2010 -2011 har jag säkert beviljat PUT och flyktingstatus åt minst 10 mandéer varav ingen enda har haft trovärdiga individuella asylskäl. Alla har dock varit mandéer och de har haft äkta id-handlingar. Men, som sagt, inte skäl att få uppehållstillstånd i Sverige…
I Afghanistan råder det inre väpnad konflikt i många provinser. De flesta afghaner jag träffat vill göra gällande att de kommer från en sådan provins. De flesta jag möter är också män, och de har till en början försökt framstå som barn ( typ 17,5 år fast de är 30 år). De får inte PUT eftersom deras asylskäl saknar trovärdighet och eftersom de kan bosätta sig var som helst i Afghanistan, om de nu skulle komma från en krigsdrabbad provins ,vilket också för det mesta är högst tveksamt. Under åren 2010- 2011 har jag inte beviljat PUT åt en enda afghan.
När det gäller personer från andra länder så har jag under 2010- 2011 beviljat fyra PUT. Tre p.g.a. politiskt verksamhet ( flyktingstatus) i ett diktaturland och ett pga av anknytning ( ett nyfött barn, styrkt id, klanderfri vandel, långa väntetider på svenska ambassaden i hemlandet).
Det som jag beskrivit handlar enbart om beslut där jag har själv varit föredragande. Jag har också varit beslutsfattare i andras beslut, och det är samma visa där.
Kommentar: Sedan år 2005 har jag bloggat om asyl och migration sedan cirka slutet av 2007 (jag minns inte riktigt när de började), har ett antal miggor – inte kända för varandra och utspridda över landet – rapporterat, berättat, avslöjat missförhållanden som i vilket annat land som helst skulle väcka stor ilska och nästintill raseri hos riksdag, regering, medier och allmänhet. Men inte i Sverige. Här sitter alla ferdinandar under sina korkekar och luktar på blommorna. Så varför har vi då en utlänningslag? Varför låtsas vi ha reglerad invandring när asylområdet (och även arbetskraftsinvandringsområdet!) är så oreglerade – med Migrationsverkets lednings mycket goda minne?