Ibland – eller rättare sagt: ofta – är det som om politiker tar till vad som helst för att göra sig sedda och hörda. De säger saker som på ytan – och om man inte alls tänker efter – låter bra, men som, när man börjar tänka efter vad det var vederbörande egentligen sa, visar sig vara antingen helt meningslöst eller också katastrofalt. Och för all del också någon gång emellanåt alldeles lysande.
Bland det märkligare jag har hört på ett tag är det som miljöpartiets ena språkrör Maria Wetterstrand ”släppte” (som det heter på nysvenska när man avslöjar något) i Almedalen i går (10 juli). Hon sa att ”det är orimligt att nyanlända (asylsökande och andra som får uppehållstillstånd) ska lära sig svenska i ett eller två år innan de får fortsätta med andra ämnen”.
Det är knappast orimligt utan snarare, i högsta grad, rimligt! Maria Wetterstrand, som är så klok, kan i det här fallet inte ha tänkt särskilt långt. Hon har inte tänkt på vad det innebär för ett relativt litet land med ett relativt litet språk – svenska – om det i skolorna inte ska krävas att man talar och skriver detta språk utan man kan plugga viktiga ämnen på främst arabiska, men också allehanda andra språk. Hon verkar inte ha funderat över hur det blir på arbetsmarknaden om det finns massor av människor i samhället som inte till fullo eller ens till hälften behärskar landets språk utan talar allehanda andra modersmål. Ett enda sammelsurium blir det.
Maria Wetterstrand vill också att det ska vara en extra merit när man söker till högskolan att man behärskar sitt modersmål (!?), vilket inte heller verkar så värst genomtänkt. Menar hon förresten att också svenskarna ska få tillgodoräkna sig sitt modersmål, och att även det ska ge extra poäng? Vad är det då för mening, det blir ju plus minus noll i så fall…
Kepsar och mobiltelefoner ska man kunna ha på lektionerna, det stör inte i mp:s skola. En skola där det råder ordning och reda och tydlighet, som Jan Björklund förespråkar, kallar Maria Wetterstrand för ”flumskola”. Men blir det inte rätt flummigt när ungar i en klass i en svensk skola i Sverige ska undervisas på åtta, tio eller ännu fler språk? Blir det inte ganska så rörigt och splittrat och medför det inte enorma kostnader? Med mp:s förslag lär sig ungarna olika mycket och på olika sätt – skillnaderna blir stora och en ”enhetlig skola” kan vi glömma.
Det här är ett av de dummaste förslagen på några dagar (de duggar ju tätt…). Men det är förstås fritt fram för politiker att kasta ur sig sådana här konstiga idéer för att få uppmärksamhet i media några timmar eller en dag; som tur är kommer de knappast ändå att gå igenom.
En av de faktorer som gör samlevnad mellan människor från hela världen som samlas här möjlig, är givetvis vara landets eget språk: svenska. Man bör skynda på med att rätta till det stora misstaget att Sverige inte har något officiellt språk och göra just svenskan till landets officiella språk. Sedan ska alla nyanlända lära sig landets officiella språk så snart och så bra som möjligt och skolan och abetslivet ska bedrivas på svenska. Att kunna andra språk, att ha andra modersmål, kommer alltid att vara ett plus och en stor tillgång både för samhället och individen. Men det som sammanför människor och som gör att alla kan kommunicera med varandra oavsett modersmål, är landets språk, svenska.