Nordea logoDet kom ytterligare ett mejl med anledning av min kolumn i Svenska Dagbladet idag med rubriken När man blir hindrad att göra rätt för sig och Jannes gästbloggning strax före denna text.

Jag kunde inte låta bli att skriva till dig angående din artikel i SvD: "När man blir hindrad att göra rätt för sig", som handlade om Nordea. Artikeln kunde lika gärna handlat om oss!

Vi fick förklaringar som att bankinspektionen infört nya hårdare regler och att de följde dessa, men på bankinspektionen visste de inte ens vilken ny regel det skulle kunna vara. Det påstods senare att jag hade misskött mig mot Nordea och sådana kunder ville de inte ha. Jag visste inte ens att jag var kund hos dem! Det visade sig dock att jag har ett privat Plusgiro som jag inte använde och det hade övertrasserats med 1.63 kronor när en årsavgift hade dragits. Kallas det för att missköta sig så vet de nog inte vad missköta sig är. Det kändes mer som ett dåligt skämt, som att de drev med mig.

Hade man som egen företagare behandlat sina kunder på det här sättet, så hade man ganska snabbt fått slå igen.

I mitt fall handlade det troligen om att företaget var nytt och att jag hade en anmärkning på mig. Egentligen handlade det om att vi skulle gå över från enskild firma till HB och i den enskilda firman hade vi redan plusgirokonto. Det räckte inte ens att visa upp en tingsrättsdom och papper från kronofogden på att den anmärkningen jag hade var felaktig! Vi kunde heller inte flytta vårt gamla plusgirokonto.

Vårt bankgiro fick vi dagen efter på vår vanliga bank och vi håller på att avsluta allt vad plusgiro och Nordea heter. Jag brukar rekommendera samtliga jag känner att göra likadant. För Nordeas förmyndarskap känns som rena rama översittarfasonerna för mig och min kompanjon och får oss att känna oss som förbrytare. Och vi tycks inte vara ensamma om det!