Stockholms stadLäs tidigare inlägg här och här.

Vi bad om en redovisning av kostnaderna i fallet där två små barn varit omhändertagna i 2,5 år. Stadsdelsförvaltningens vikarierande chef för individ- och familjeomsorgen påstod att:

"Ert krav på redovisning av totalkostnaderna för detta ärende har förvaltningen ingn möjlighet att tillmötesgå. detta med anledning av att det dels råder sekretess vad gäller den ersättning som betalats ut till familjehemmet och dels att sådana totalsammanställningar heller inte finns att tillgå."

Vi hänvisade till att det inte är sekretessbelagt i andra kommuner och bad om information om vilket lagrum han stöder sig på. Då svarar han:

"Ni har möjlighet att få ett skriftligt avslag från förvaltningen om att uppgifter om ersättning till jour och familjehemsföräldrarna inte lämnas ut med hänvisning till att sekretess råder. Detta beslut är överklagningsbart!

För övrigt hänvisar vi till våra tidigare svar."

Fortfarande inget svar. Ingen hänvisning till lagrum. Ingen förklaring till varför reglerna i den här stadsdelsförvaltningen är annorlunda än i andra.

Otroligt hur man krånglar till saker och ting i stället för att agera rakt och tydligt och verka för att detta – och andra – ärenden ska hanteras korrekt, smidigt, humant och rättsenligt! Nu vill han alltså att vi – trots att vi redan begärt det! – återigen ska begära ut uppgifterna för att då få ett skriftligt avslag (vilket vi ju redan fått!) och sedan överklaga det någon annanstans! Är det sådan här ineffektivitet och meningslös byråkratisk skriftväxlingsdans som skattebetalarna ska stå för?