För några år sedan var jag ombud för en uigur från Kina. I många långa timmar satt vi hos en insatt och kunnig beslutsfattare hos Migrationsverket och gick igenom hela historien och jag sa till henne att om någon har flyktingskäl, alltså verkliga flyktingskäl och inte ”bara” asylskäl, så är det min klient. Jag bad henne att, om hon inser detsamma, fatta beslutet om uppehållstillstånd själv och inte tvinga min klient att överklaga till högre instans av ren slentrian (vilket Migrationsverket tyvärr ofta gör). Ju förr han får uppehållstillstånd, desto snabbare kommer han in i samhället, där han för övrigt redan hade tagit plats och gjort sig hemmastadd.
Och miraklet skedde: den kunniga och kloka miggan fattade det rätta beslutet i första instans och beviljade min klient flyktingstatus. Detta alltså på grund av den absolut ohållbara situationen för uigurer i Kina. Det var andra gången på de tolv år som jag varit ombud för asylsökande som någon av mina klienter beviljats flyktingstatus! Den andra gången en av mina klienter beviljades flyktingstatus rörde det sig om en man från Jemen med en ohygglig historia som gick att belägga och som också fick beslutsfattaren på Migrationsverket att inse att här måste flyktingstatus beviljas direkt, i första instans.
Nu läser jag med förvåning i Dagens Nyheter, under rubriken Protester mot utvisning av flykting till Kina, om att en 25-årig uigur ska utvisas till Kina. Detta för att någon på Migrationsverket ifrågasatte hans trovärdighet då han med hjälp av människosmugglare kom till Sverige 2004. Migrationsverket hävdar, enligt Dagens Nyheter, att mannens id-handling manipulerats, att han ändrat sina uppgifter och överdrivit sina politiska aktiviteter.
Jag har inte tagit del av den här unge mannens historia, jag har inte läst hans handlingar. Men om han är uigur så ska han inte återsändas till Kina. Oavsett om hans id-handling har manipulerats eller inte. Att man inte kan återsända en uigur till Kina förstod beslutsfattaren i fallet med min uiguriska klient, varför förstår inte andra beslutsfattare inom verket detta? Som vanligt handlar det – i det stora asyllotteriet – till stor del om dels vilket ombud en asylsökande har; dels vilken beslutsfattare han råkar få.
Migrationsverket bör utbilda sina egna anställda innan de funderar på att satsa en miljon kronor på att utbilda jurister (läs här, här och här)!