
Jag bara undrar eftersom JO fortfarande inte fattat beslut gällande den anmälan som facket på Migrationsverkets förvarsenhet i Märsta gjorde mot sin generaldirektör i februari i år, för mer än tio månader sedan. Detta med anledning av att, som det framstår, facket vill att facket, inte Migrationsverkets generaldirektör (och inte heller regering eller riksdag) ska ha beslutanderätt över vem/vilka som får besöka asylsökande som sitter inlåsta på Migrationsverkets förvarsenheter i väntan på avvisning. Trots att det i Migrationsverkets reglemente står att förhållandena ska vara så förläggningslika (öppna) som möjligt och trots att de som sitter inlåsta på förvaret inte har begått några brott utan bara ska avvisas och givetvis har rätt att ta emot besök. Och trots att lagar och regler stiftas av andra organ än facket och dessa lagar inte på något sätt förbjuder människor att besöka intagna på förvarsenheter. Facket tycks anse att det ska ha rätt att införa egna, fackliga regler och bara släppa in välvilligt inställda frivilligorganisationer som deltar i personalens möten och inte kritiserar (kanske inte alltid ens ser) oegentligheter och oacceptabelt agerande i de slutna lokalerna. Facket anmälde Migrationsverkets generaldirektör när hon följde gällande regler och agerade i linje med att öppenhet och insyn ska prägla verksamheten.
Det ter sig en aning märkligt att det ska ta så väldigt lång tid för JO att meddela ett beslut i detta inte särskilt komplicerade ärende. Man kan undra om det inte finns något regleringsbrev från regeringen som talar om hur lång tid JO får ta på sig? Kanske inte. Men det går förstås att ta reda på. För om JO ska granska andra myndigheter – och det tar så här lång tid i ett enda tämligen klart och tydligt fall – då måste ju någon också granska JO. För särskilt effektivt ter det sig ju inte och alla verksamheter som drivs med skattemedel bör ha högs ställda effektivitets- och kompetenskrav.
Forts. följer.