Migrationsverket logoVarningssignaler om lögner och falska asylhistorier har funnits i åratal. Just nu sliter anställda på MIG med ärenden där uppgifterna i de s.k. asylansökningarna  om identitet, nationalitet och allt annat är helt och hållet uppdiktade. Jag undrar:

Vilken hjälp får de anställda med detta och vilka instruktioner går ut till dem om hur de ska hantera dessa ärenden? Bra praxisbeslut gällande den här typen av ärenden kom ju från MIG häromdagen, men har handläggarna som bl.a. kommer från förvaret och inte har någon kunskap på området samt ibland själva är från Mellanöstern (!), tillräcklig kunskap för att avslöja lögnerna?

Vilka är rutinerna för polisanmälan, när ska MIG-anställda polisanmäla lögnaktiga historier? Och vad gör Polisen med anmälan? 

Vad gör – eller ämnar MIG göra – för att se till att uppehållstillstånd som beviljats på helt falska grunder återkallas?