Så här svarar Handelsbanken på mina frågor om vart mina pengar tagit vägen under sju dagar:

handelsbankenBank- och PlusGiro betalningar hanteras endast på vardagar i Sverige. Om en betalning registreras med förfallodag på en helgdag utför vi den den närmast föregående bankdagen. Detta för att betalaren inte ska drabbas av förseningsavgifter.

I detta fall har betalningen utförts den 23 december och också nått mottagaren, Skatteverket samma dag. Varför insättningen inte registrerats på skattekontot kan endast skatteverket svara på.

Jag ska nu kontakta Skatteverket för att höra vad man säger där. För jag vill veta var mina 40.000 kronor har varit från den 23 december då Handelsbanken tagit pengarna från mitt konto trots att jag angett 28 december som betalningsdag till den 30 december, alltså under sju dagar.

Banken förklarar det med att den 28 december var en helgdag, och att i Sverige händer inget på bankfronten under helgdagar, i detta fall under hela fem dagar! Det är helt otroligt att det kan vara så – vad säger alla storföretag och andra som måste göra viktiga transaktioner om att svenska banker inte lyfter ett finger under fem hela dagar??

Fortsättning följer…