En migga kompletterar sitt inlägg Jag minns med bävan första gången jag pratade med en beslutsfattare där som inte förstod vad identitetshandlingar eller styrkt identitet är för något:

Som sagt – det är lättare och roligare att skratta än att gråta. Ytterligare en bakgrundsbild till Migrationsverkets rättslöshet

Främlingspass för identitetslösa
Just nu lutar det åt att Migrationsverket antingen försöker begrava alltihop genom att inte låtsas om domarna från Migrationsöverdomstolen – vilket bara det säger något om intelligensen hos de ansvariga. Det gäller den största anhöriggruppen av alla just nu och är lite svårt att dölja – eller så tänker verket låtsas att det har mandat att skriva ut främlingspass till identitetslösa lite hur som helst. Hur ser det ut för andra medborgare? Hur gör verket med andra än somalier?

Irakier som söker sig hit som anhöriga och inte har egna pass får inte främlingspass, utom när det är oundgängligen nödvändigt, som det står i reglerna. Eritreaner är en annan grupp som inte får främlingspass eftersom det saknas lagstöd. Folk som är i Sverige och behöver pass kan bara få ett provisoriskt främlingspass för att åka till hemlandet och fixa det riktiga passet där.

Det är ingen som kommer på tanken att bevilja främlingspass för någon som söker på arbete eller studier. Det är ingen som är så korkad att den skriver ut ett främlingspass till någon som vill turista här. Och överallt i dessa regler hänvisas till lagstöd, och regeringsmotiv, och godkända pass och inre utlänningskontroll och styrkt identitet och gud vet vad. Men när det gäller identitetslösa från Somalia och tabubegreppet anhöriginvandring, då åker skygglapparna på så det står härliga till. Då är Sverige typ ensamt i EU om att ha en regel som säger att ”om den sökande kan uttala ett namn och ett födelseår så räcker det”.  

Så om verket försöker låtsas som att det inte behöver följa vägledande domar utan istället kan göra lite som det själv behagar så har ledningen snackat in sig i ett hörn.

Styrning
Det finns förresten ingen styrning värd namnet för kolossen ”anhöriginvandringen”, som är ”Blunda och Beviljas” främsta uppgift.  Rättsenheten och Expertenheten sitter inte i samma båt, och när det går dåligt eller det ligger någon tuff uppgift framför dem så skyller de på varandra. Rättschefen gör aldrig några ”rättsliga ställningstaganden” på det här ansvarsområdet, han tycker att det är någon annans bord. Handböckerna – det finns nämligen flera! – som handläggarna ska luta sig mot är inte uppdaterade på tre (3) år, några kapitel är inte ens uppdaterade sen lagändringen för 4 år sedan. Det kom ytterligare en handbok för ett år sedan, en ”Rutinhandbok”, men den var inte klar när den kom ut och inget har hänt sedan dess. Sen finns det en flock samordningsgrupper, som inte har något mandat utan är ”diskussionsforum”, som det så fint heter.

Kvalitetssäkring
Det kom också en liten sågning (justitiedepartementets rapport Rättslig styrning) i april 2009. Den påpekade bland annat att verket måste säkra kvaliteten i myndighetsutövningen. Hände något i kolossen anhöriginvandringen? Svar: ingenting. 

© Denna blogg