Mycket viktig läsning.

En migga skriver:

Medan debatten förs om rätten att återvända till Sverige för de svenska medborgare som rest och anslutit sig till IS i Syrien och Irak, kan det vara värt att begrunda några ytterligare aspekter av problematiken som har beröringspunkter med migrationspolitiken – ett område som allt som oftast bedrivs utan någon djupare konsekvensanalys.

När en fråga har så omfattande följder för rikets säkerhet som den om IS-terroristernas återkomst till Sverige, är det fullkomligt oacceptabelt att politiska beslut fattas utan konsekvensanalys av hur asylsystemet och asylprövningens förutsättningar riskerar att möjliggöra för svenska medborgare – liksom andra EU-medborgare – att söka asyl i Sverige i en annan identitet. En falsk identitet som bokstavligen möjliggör för dessa ”IS-resenärer” att lägga åren i Kalifatet bakom sig, liksom de illdåd de begått där i form av folkmord och terrorhandlingar. Det möjliggör även för dem att i denna nya identitet återetablera sig i de våldsbejakande islamistiska miljöer som de tidigare har radikaliserats i, liksom att med sitt stora våldskapital agera katalysator för radikalisering av andra personer i dessa miljöer. Samt att etablera sig i den grova organiserade brottsligheten i förorterna som redan karakteriseras av låga trösklar för våldsutövning.

Omfattningen av antalet personer från EU och andra västländer som rest till Syrien och Irak för att bedriva jihad är så enorm att det finns goda skäl att fråga sig hur länge kurderna har vilja och förmåga att administrera de läger där västerländska medborgare nu vistas. Likaså är det tveksamt hur goda utsikterna är att lagföra andra än ledarskiktet av IS i en internationell tribunal. Andra västerländska länder har implementerat långt strängare och vittgående lagstiftning mot terrorresor och stöd för terrororganisationer än den svenska, senfärdiga och tämligen tandlösa lagstiftningen. Många debattörer har framfört att utsikterna att i praktiken lagföra så kallade återvändare och emotse fällande domar är allt annat än goda. Samtidigt aviserar många länder avsikter att frånta dessa terrorister medborgarskapet. Något Sverige inte förklarat sig berett att göra ens för medborgare med dubbla medborgarskap.

Det verkar inte ha föresvävat ansvariga i Sverige att kombinationen av de facto ansvarsfrihet för brott mot folkrätten och terrorbrott begångna i Kalifatet, liksom bristen på konsekvenser i form av indraget medborgarskap, riskerar att göra Sverige till en destination dit såväl svenska medborgare som medborgare i andra EU-länder kan söka sig för att inom ramen för asylprocessen återvända till EU utan att behöva stå till svars för sin förflutna vare sig inför rättsvårdande myndigheter eller säkerhetstjänst.

Hur är detta då möjligt? Jo, helt enkelt för att mekanismerna i asylprocessen i Sverige, men även EU i stort, är sådana att det blir utomordentligt svårt för Migrationsverket att upptäcka att den asylsökande har medborgarskap i ett EU-land, men utger sig för att vara skyddsbehövande från exempelvis Syrien eller Irak.

Det är nämligen så att när någon söker asyl tas fingeravtryck som kontrolleras mot Eurodac som är en databas över fingeravtryck från alla personer över 14 år som sökt asyl i någon av Europeiska unionens medlemsstater samt Island, Norge och Schweiz som inte är med i EU, men anslutna till Dublinförordningen. Eurodac innehåller däremot inte fingeravtryck på medborgare i EU-länder eller Island, Norge och Schweiz!

Det går alltså inte att utifrån lämnade fingeravtryck fånga upp personer som utger sig för att vara asylsökande, men i själva verket är medborgare något av dessa länder och har rest in i Dublinförordningens upptagningsområde efter att ha vistats i Syrien eller Irak, som anhängare till IS. Eftersom många av dessa personer – som under åratal vistats i konfliktområdena – sannolikt även behärskar arabiska på modersmålsnivå torde språkkunskaperna inte sätta hinder i vägen för att genomföra en asylutredning på det språk – arabiska – som talas i det land man säger sig vara i behov av skydd mot. Det skulle alltså gå alldeles utmärkt att till exempel utge sig för att vara syrier – en bakgrund som fortfarande berättigar till asyl enbart på grund av den allmänna situationen i Syrien och utan att individuell prövning görs – och därmed vara garanterad asyl i Sverige.  Samma förhållande råder ifråga om Jemen. Efter många år i Syrien eller Irak torde dessa personer dessutom ha förvärvat sådan lokalkännedom om länderna att de inte skulle ha några svårigheter att klara asylutredningens frågor om hemvist, liksom att undvika att väcka misstankar hos utredaren och riskera en språkanalys. Och även om en språkanalys skulle avslöja en språklig bakgrund som avviker från den i Syrien, så innebär detta likväl inte att personen avslöjas som IS-terrorist med medborgarskap i Sverige eller annat EU-land.

Innan ett tillstånd slutligen skall beviljas – om en person undgår upptäckt genom prövningens alla stadier – så skall slagningar göras i polisens misstanke- och belastningsregister. Detta register förs emellertid på grundval av namnuppgifter och är inte kopplat till de fingeravtryck man lämnar i samband med asylansökan. Även om en svensk medborgare som rest till Syrien dömts för brott innan han reste till konfliktområdena, så är uppgifterna om dessa brott kopplade till den person som reste till Syrien, inte den person som med nya personuppgifter söker asyl i Sverige.

Utrustade med uppehållstillstånd i Sverige, som skyddsbehövande mot de länder man i själva verket befunnit sig i som IS-anhängare (!), kan såväl svenska som andra EU-medborgare påbörja sin färd mot ett svenskt medborgarskap i en ny identitet. Under radarn för svenska myndigheter. Och som högst påtagliga hot mot såväl Sverige som andra EU-länders säkerhet.

Kommentar: Det är bara att hoppas att de som borde läsa detta och som på största allvar borde begrunda vad miggan skriver, också gör det. Och förstår det.

Sprid gärna länken till det här inlägget så att så kallat ansvariga i regering och riksdag samt seriösa medier uppmärksammas på vad som här varnas för idag, den 13 april 2019.

 

OBS! © denna sajt. Vid (korta) citat ur texten, vänligen länka till originalinlägget.