I Svenska Dagbladet idag finns en kortkort artikel under rubriken Behöriga lärare utan abete. Där berättas bland annat att av de lärare som arbetar i landets skolor är ca 20 procent ”outbildade”. Och som ett brev på posten uttalar sig naturligtvis ordföranden i fackföreningen Lärarförbundet, Eva-Lis Preisz, och säger:

”Det är en allmän tendens som förstärks alltmer att kommunerna anställer obehöriga lärare och inte anstränger sig”.

Hon säger också:

”Konsekvensen är att barnen inte får den undervisning av kvalificerade lärare som de har rätt till och det visar sig också i elevernas studieresultat.”

Suck!

Först och främst: varför kopierar en tidning som Svenska Dagbladet okritiskt en text direkt från TT och låter ordet ”outbildad” stå kvar när man berättar om de ca 20 procent av lärarna i landets skolor som inte gått den svenska Lärarhögskolan? Tror verkligen Svenska Dagbladet, TT och folk som läser texten, att en massa människor agerar lärare i skolorna utan att vara utbildade? Det är klart att de är utbildade och kanske t.o.m. långt mer och bättre än många som gått Lärarhögskolan!

För det andra: Att påstå att endast personer som gått den svenska Lärarhögskolan skulle vara ”kvalificerade”, det är ”kvalificerad” smörja och man blir förvånad över att en (utbildad?) människa kan säga något sådant! Tvärtom: bevare våra barn för enbart exakt likadant Lärarhögskoleutbildade människor som lärare! Ta gärna in ännu flera – vad facket envisas att kalla ”obehöriga” – lärare som har andra bakgrunder, annat att tillföra förutom ämneskunskaper som de givetvis måste ha och mycket väl kan ha förvärvat på annat håll än via den svenska Lärarhögskoleutbildningen. Att påstå att människor som inte gått Lärarhögskolan per automatik skulle vara ”outbildade” är förutom korkat och felaktigt också ett nedlåtande sätt att se på andra än dem som gått exakt de stigar som facket har trampat upp.

Fram för kunniga, utbildade, gärna livserfarna, färgstarka, personliga och intressanta lärare i den svenska skolan – det är sådana våra barn behöver, inte enbart strömlinjeformade Lärarhögskolebehöriga människor! Och vi ska väl inte, i sanningens namn, glömma vad som nyligen framgick i en enkät som jag nu inte minnsvar den publicerades, nämligen att massor av nyutexaminerade lärare från Eva-Lis Preisz mångomhuldade ”behörighetsanstalt” sa att de inte ansåg att de inte ens hade kunskaper nog att lära barn att läsa och skriva!