Det finns ingen likhet alls – inte en tillstymmelse till likhet! – mellan en riksdagsvalkampanj i Finland och Sverige! Inte på något plan överhuvudtaget. Mer om det i kommande inlägg.
Finska LO – SAK/FFC – gjorde skandal med sin alltför överdrivna valreklam som inte gick hem alls hos de egna medlemmarna. Reklamfilmen fick dras in och ersättas med andra – de matvrakiga kapitalistsvinet var bara för mycket.
Här kan man se SAK/FFC:s valreklam som ansågs gå över gränsen för svinaktighet, och detta är vad rikemannen vid sitt överdådiga matbord säger i filmen (läs det medan ni tittar här):
"Finländarna är borskämda! Om jag får bestämma så arbetar man på arbetstid och kaffe dricker man på sin fritid! Om jag får bestämma om semestrar så får de, som har råd till det, ta semester! Jag får ju förresten bestämma, de röstar ju inte ens! "
"Rösta nu, i alla fall!"
Det blev som sagt ett himla liv, den här valreklamen gick inte hem och den drogs in. Den här, som heter Takkahuone (brasrummet), fungerade inte heller. Där sägs:
"Folk fattar inte att det inte finns några alternativ. Arbetet utför den som gör det billigast! Och när det passar mig… Det fattar de inte. Det är fel att de också har rösträtt, de som har FEL! Äsch, men de röstar ju ändå inte!"
"Rösta nu, i alla fall!"
Det är tradition hos SAK/FFC att göra rätt tuffa valreklamfilmer, här är en från 1999. Se filmen Sinulla on mielipide (Du har en åsikt) här:
"Ja, Pekka ska ut, det säger jag, perkele! Foten, direkt. Sätt fart! Ta ifrån dem stöden, bara, så passar det nog att jobba igen. Jo."
I slutet står det: "Rösta du också – för din egen skull. SAK/FFC – på människans sida."
Tänk er in i situationen att dessa reklamfilmer skulle vara gjorda av LO inför ett riksdagsval i Sverige…
Läs här (på svenska) om SAK/FFC:s beslut för en vecka sedan att låta bli att använda den tv-reklam som väckte så stor debatt redan innan den visades.