På sex veckor har enligt UNHCR drygt 4,3 miljoner ukrainare flytt från kriget som Ryssland inledde den 24 februari. Det är lika många som halva Schweiz befolkning. Och antalet ökar hela tiden.
För att klara den enorma anstormningen av flyende, beslutade EU enhälligt att aktivera det aldrig tidigare utnyttjade massflyktsdirektivet. Det ger de flyende rätt att i 90 dagar viseringsfritt röra sig fritt inom hela EU och fritt välja var de vill söka skydd för den tid kriget i Ukraina pågår. Direktivet ger ukrainska medborgare som lämnat Ukraina efter den 24 februari då kriget började, rätt att, att vid uppvisande av pass eller andra id-handlingar, slå sig ner i valfritt EU-land och automatiskt erhålla ett års uppehållstillstånd. Detsamma gäller flyktingar bosatta i Ukraina, med giltiga uppehållstillstånd som de erhållit före den 24 februari.
Massflyktsdirektivet aktiverades för att man insåg att ländernas asylsystem omöjligt skulle klara att hantera asylansökningar och meningen är också att flyktingarna återvänder till hemlandet när kriget är över. Uppehållstillstånden gäller till den 3 mars 2023 med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
Klicka på bildrutan för att lyssna på hela inslaget, 1:53 min.
Sverige har alltså också åtagit sig att följa det unika massflyktsdirektivet. Men den 5 april tar jag del av en nyhet som levereras av migrationsminister Anders Ygeman via ett kort inslag i Sveriges Radio P1. Jag finner märkligt, och vill veta och förstå vad detta betyder och hur regeringen i rasande fart har kunnat fatta ett sådant beslut och varför jag inte kunnat läsa, se eller höra något om den blixtsnabba proceduren och vad riksdagspartierna har haft att säga om den. Ur nyhetsinslaget (ordagrant):
Reportern: Regeringen meddelar idag att man tänker ändra datumet för när massflyktsdirektivet ska gälla så att fler omfattas. Det ska hjälpa de några hundra ukrainare som berörs här i Sverige, säger migrationsminister Anders Ygeman.
Anders Ygeman: Vår tanke är att vi ska flytta tillbaka det dära datumet några månader så att dom som har kommit till Sverige efter det att den ryska upprustningen vid gränsen började också ska kunna omfattas av massflyktsdirektivet. Det kommer att ske inom de närmsta veckorna.
Jag har försökt få kontakt med ett antal partiföreträdare i riksdagen, men ingen av dem har återkommit. Därför kan jag inte redovisa hur regeringens nya ”påhitt” har hanterats och hur det kommer sig att de övriga sju partierna inte verkar ha reagerat mot följande, som meddelas fredagen den 7 april, alltså bara två dagar senare, inte ”inom de närmsta veckorna”:
Klicka på textrutan för att läsa hela artikeln från Justitiedepartementet.
Regeringen har beslutat att den personkrets som har rätt till uppehållstillstånd med tillfälligt skydd i Sverige ska utvidgas så att även personer som lämnade Ukraina före invasionen omfattas. Det gäller personer som rest in och vistats i Sverige under perioden den 30 oktober 2021–23 februari 2022.
Jag har alltså velat fråga personer i riksdagen hur det här kan komma sig, hur regeringen – som det verkar för mig – enväldigt har fattat et beslut som inte ens är kompatibelt med massflyktsdirektivet. Men ingen återkom. Därför kan jag här bara undra hur detta har gått till, inte redovisa vad andra partier faktiskt har tyckt och sagt om regeringens snabbhantering enligt ovan.
Jag hade också velat påpeka, att så som jag förstår saken så går det inte att göra som regeringen meddelat att den har beslutat. i massflyktsdirektivet, som ju Sverige också antagit.
Utdrag ur texten i massflyktsdirektivet (min fetstilning):
Medlemsstaterna får även ge tillfälligt skydd åt ytterligare kategorier av fördrivna personer, utöver dem som omfattas av detta beslut, om dessa personer fördrivits av samma skäl och från samma ursprungsland eller ursprungsregion som avses i detta beslut. I detta fall bör medlemsstaterna genast underrätta rådet och kommissionen om detta. I detta sammanhang bör medlemsstaterna uppmuntras att överväga att utvidga det tillfälliga skyddet till personer som flydde från Ukraina kort före den 24 februari 2022 då spänningarna ökade eller som befann sig på unionens territorium (t.ex. på semester eller av arbetsskäl) strax före detta datum och som till följd av den väpnade konflikten inte kan återvända till Ukraina.
Att som regeringen besluta att utvidga det tillfälliga skyddet fyra månader bakåt i tiden är, som jag tolkar det, inte ”kort före den 24 februari”, det är ”långt före den 24 februari”. Alltså inte i enlighet med direktivet, som vad jag förstår, enskilda länder inte kan börja ändra i efter egna huvuden. Det känns lite Nya gymnasielagsvibbar här, även om det inte alls rör sig om tiotusentals människor utan, enligt migrationsministern, ”några hundra ukrainare”. Att man driver igenom något som inte har stöd i lagstiftningen och som starkt fördöms av lagrådet.
I Justitiedepartementets artikel står till sist:
För att underlätta för de som redan befann sig i Sverige vid invasionen har regeringen beslutat om en förordningsändring. Ändringen innebär att även den som rest in och vistats i Sverige från och med den 30 oktober 2021 till och med den 23 februari 2022 ska ingå i den grupp som har rätt till uppehållstillstånd med tillfälligt skydd. Detta förutsatt att han eller hon i övrigt uppfyller villkoren, till exempel är ukrainsk medborgare och bosatt i Ukraina.
Undringar: Vad menas med “bosatta i Ukraina” om dem befinner sig här sedan den 30 oktober? Vad har de för status i Sverige? Är de här som turister (knappast, visering gäller 90 dagar)? Har de uppehållstillstånd för arbete (men då är de ju inte ”bosatta i Ukraina”)? Är de anhöriginvandrade (då väntar de på beslut från Migrationsverket i det ärendet)? Befinner de sig här illegalt (då kan de söka asyl)? Oavsett vad så har de ju full rätt att både ansöka om och även beviljas skydd mot Ukraina, på precis samma sätt och enligt samma utlänningslag som andra som söker skydd mot sitt land. Enligt gällande lag, alltså utlänningslagen.
Har verkligen alla de andra sju riksdagspartierna gått med på att regeringen agerar i strid med massflyktsdirektivet? Har någon tänkt på att det redan finns väldigt mycket ilska, rentav hat mot Sverige hos andra nationaliteter som väntar på beslut i sina asylärenden, för att ukrainarna ”behandlas annorlunda”, mycket bättre än de själva? Ilskan är verkligen stor på olika sociala plattformar. Migrationsverket och även regeringen borde vara oerhört tydliga med att Sverige följer ett EU-beslut som i detta unika fall, när det utbryter krig i vårt relativa närområde, ger flyktingar som sedan tidigare reser in i EU viseringsfritt, rätt till uppehållstillstånd i ett år utan tids- och personalkrävande asylprocess. Här finns en logik, här kan man stå för den speciella ordning som gäller för ukrainare.
Men om regeringen (med stöd av riksdagen?) inför nypåhittade regler som inte ligger i linje med utlänningslagen och specialbehandlar ukrainare som inte omfattas av massflyktsdirektivet andra rättigheter (ungefär som den gav afghanerna specialrättigheter som det inte fanns stöd för i vare sig lag eller av lagrådet), så riskerar protesterna att bli högljudda och kanske också riktas mot ukrainarna, som man redan anser ha fått en gräddfil in i landet för att de är ”vita, blonda och blåögda”.
Till slut: Regeringen har meddelat att dess beslut ska gälla från 26 april, ett av de snabbaste beslutsfattanden som någonsin gjorts av Sveriges regering: 19 dagar från beslut till införande av detsamma.
Brasklapp: Jag har alltså tyvärr inte haft möjlighet att diskutera de här frågorna med någon som känner till/borde känna till dem. Om jag har missförstått något så kommer jag givetvis att införa en rättelse.
Extra information: Det enda EU-land som inte omfattas av massflyktsdirektivet är Danmark.
I enlighet med artiklarna 1 och 2 i protokoll nr 22 om Danmarks ställning, fogat till fördraget om Europeiska unionen och fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, deltar Danmark inte i antagandet av detta beslut, som inte är bindande för eller tillämpligt på Danmark.