Här finns de fyra första texterna om företaget som använder skattemedel som det får till helt andra saker för att sparka/köpa ut medarbetare som inte faller på läppen, helt – till 100 %! – utan laglig eller ens saklig grund: Om en uppblåst man med anger management problem, missbruk av skattemedel, feghet och inkompetens – allt i ett och Vidare om den dåliga styrelsen för den viktiga verksamheten och Fortsättning på historien om företaget som använde skattepengar på helt fel sätt och Om företaget som hanterar medarbetare som spelknappar.

Medarbetaren X som styrelsen och en okunnig och inte särskilt omtyckt anställd på företaget gjort livet surt för (och dessutom förstört hela semestern för), har fått massor av sympatibevis! Helt överväldigande, faktiskt. Och en del av dem som hör av sig skräder inte orden; de har sett det här företaget hantera människor på ett liknande sätt ett otal gånger genom åren. Allt från företagets anställda till kunder och personer kring företaget har hört av sig med brev, kort, e-post och blommor. Samtliga uttrycker stor bestörtning, en del är rentav chockade. Många anser sig ha blivit lurade eftersom de anser att X, som ”manipulationsstyrelsen” manövrerat ut, är den som har fått verksamheten att blomstra, fört den framåt och fått anställda och kunder att tro på framtiden.

Den här styrelsens medlemmar sitter förmodligen som skrämda harar och trycker i sina gryt (eller var det nu är som harar sin gång) och väntar på the final countdown. I stället för att agera kraftfullt och:

– medge sitt felbeslut och be om ursäkt
– flytta bort den person bland de anställda som inte behärskar sitt jobb och som förstört mycket för X (som hade en högre position)
– göra vissa andra självklara personalförändringar
samt
– själva avgå

Skulle styrelsen inse att loppet är kört, innan allt brakar samman totalt, och vilja medge sina fel och sitt översittaragerande, borde den kontakta X omgående. Det spel den här styrelsen spelade var för högt, den faller på eget grepp. Det absolut enda sättet att kanske – kanske! – rädda verksamheten är att agera kraftfullt och rättskaffens NU! Innan alla medarbetare och andra inblandade är tillbaka på plats efter sommarsemestrarna och olusten och ilskan sprider sig än mer än den redan gjort.

Inget annat än en totalpudel inför X och alla andra berörda kan kanske rädda verksamheten. Inser styrelsen inte det – eller än värre: inser den det men struntar i det och kanske flyr i feghet genom att avgå och lämna hela röran åt någon annan – då är det sina egna ansikten de vill försöka rädda, inte verksamheten. De borde dock inse att det inte går att rädda ansiktet genom att fly från fega och dåliga beslut som satt hela verksamheten på spel! Det troliga är ändå, med den kännedom jag har om verksamheten, att det blir precis så fegt och ansvarslöst som styrelsen kommer att agera. Den kommer att låta en traditionsrik och långvarig, av många högt respekterad verksamhet gå i graven.