Fredagen den 17 oktober fick jag brev från ICA. Förutom ett kontoutdrag för ICA Bank och en tidning med en massa recept (som jag aldrig läser), så innehöll kuvertet också information om om några erbjudanden:
Merit, här får du lägre pris på 8 varor du brukar köpa.
Så stod det. Och så var det bilder av just åtta produkter som jag brukar köpa då och då och upplysningen att jag får 20 % rabatt på dem om/när jag köper dem igen! Jasminris, kikärter och Denivit tandkräm, bland annat. Så bra, så jättebra med 20 % rabatt på sådant jag ändå köper! Och det bara för att ICA kan se vad jag handlar.
Bästa ICA! Jag är inte ett dugg kränkt och tycker inte alls att min integritet tar någon skada av att ni håller koll på vad jag köper och sedan ger mig rabatt på de varorna! Ni får gärna ge mig högre rabatt och det på ännu fler varor, jag tackar och tar emot!
ICA, bry er inte om att en organisation som heter Sveriges Konsumenter (som jag aldrig hört talas om och som jag inte är medlem i) är negativ och tar sig rätten att vara det på konsumenternas vägnar. Så här säger deras anställde Jan Bertoft i en artikel i Svenska Dagbladet:
Vad och var vi handlar säger mycket om hur vi är som personer. Ett antal butikskedjor har sammantaget en väldigt bra bild av oss. Det är en känslig fråga om den informationen ska användas i reklamsyfte.
Jag vet inte vad det säger om mig ”som person” att jag köper Denivit tandkräm, kikärter och Jasminris och oavsett vad det säger – om nu någon vill analysera det – så bjuder jag på det!
Än en gång: tack, ICA!