Det märks att Sverige inte har varit i närheten av krig i modern tid! Hade man varit det, då hade inte en av de största morgontidningarna överdramatiskt målat hela förstasidan till en av sina delar svart.
Svenska Dagbladets Näringsliv är helsvart och mitt över sidan står: ”Godmorgon Sverige. Nu har krisen kommit till dig”. Sådan dramatik brukar man annars använda just i krigstider eller i tider av största tänkbara nationella eller internationella katastrof.
Här används det kolsvarta på ett överdrivet sätt (även om finanskrisen och Volvovarslen givetvis är allvarliga), och verkar mer ämnat att skapa sensation och skrämma upp folk än att sakligt och sansat redogöra för läget så gott det går. Vem vinner på den starka skrämseltaktiken? Vem vinner på att folk blir ängsliga och nervösa och oroar sig hela tiden – också alla de som knappast har någon anledning att göra det?
Paradoxalt nog rapporterar samma tidning samtidigt att ”Sverige försvarar sin ställning som världens fjärde mest konkurrenskraftiga land efter USA, Schweiz och Danmark”… Och så här säger Per-Erik Sandlund, generaldirektör vid ISA (Invest in Sweden Agency) i ett pressmeddelande: ”Sverige står starkare än många andra länder i en tid av extrem ekonomisk turbulens”.
Det finns ingen anledning att drabbas av masspanik (eller indirekt frammana sådan) och det finns ingen anledning till krigssvarta tidningssidor.