Det finns ingen människa som kan få mig att tro på att svenska elever inte skulle kunna klara av att få betyg enligt en sjugradig skala! Och att få betyg tidigare än nu. Det gör ju barn och unga i de flesta andra länder i världen, bland annat i Finland – sedan mer än 100 år! Varför skulle just svenska barn av alla bli så skadade och pressade och allt vad det är som en del svenskar verkar tro? Som t.ex. Ibrahim Baylan som tror att barn och unga blir stressade av att få betyg medan det snarare torde vara tvärtom: de blir stressade av att inte alls veta hur de ligger till! Och de har inget att sträva mot, inget att jämföra sig själva med.

OECD logoFinländska elever är bäst i alla ämnen som mäts i de s.k. PISA-testerna som utförs i 47 OECD-länder: matematik, naturkunskap och läsning/läsförståelse. Där har man haft betyg från första klass i över hundra år – om alla skolor ger betyg från ettan nu vet jag inte med bestämdhet, men betygsskalan är i alla fall sjugradig med ett tydligt underkänt betyg. Klarar man inte minimimålen som är uppsatta för varje ämne, ja då är man ju underkänd i de ämnena. Inget blir bättre av att låtsas om något annat (som man gör i Sverige).

Här är några av mina bloggningar om betygen i Finland och deras historia och om grundskolan i Sverige:
Varför är allt så mycket svårare i Sverige? (6 juli 2006)
Sverige – ett u-land när det gäller grundskolan (8 juli 2006)
Apropå inlägget nedan: Lärarna bakom succén för skolorna i Finland (22 augusti 2006)
Min morfars betyg 1908-1909 och 1910-1911 (22 augusti 2006)
Mer om skolan (23 augusti 2006)
Stackars svenska barn och ungdomar! (18 oktober 2006)

Och så här ser umgänges- och ordningsreglerna ut i den finlandssvensk grundskolan Granhultsskolan i Grankulla utanför Helsingfors. Om finländska elever klarar att följa regler, varför gör inte svenska elever det?

För allas trivsel gäller att jag:

* visar hänsyn och respekt för andra
* inte mobbar eller bråkar
* inte skrattar åt andras misstag i skolan
* räcker upp handen innan jag talar och lyssnar när andra talar
* kommer i tid till skolan och går in när det ringer
* hälsar på andra när vi träffas första gången för dagen
* använder ett vårdat språk
* går in i gymnastiksalen först när läraren kommer
* hjälper till att hålla det snyggt i skolan och på skolgården
* låter utställda skolarbeten vara i fred
* håller mobiltelefonen avstängd och i väskan
* lämnar samlingsobjekt hemma
* är medveten om att skolan inte ansvarar för medtagna värdeföremål
* inte äter eget godis eller tuggummi i skolan
* är ersättningsskyldig om jag skadar eller förstör någonting
* inte tar med vassa eller andra farliga föremål till skolan
* följer gott bordsskick i matsalen och ger andra matro
* går ut på rast
* inte springer i korridorerna

Utomhus gäller dessutom att jag:

* inte får avlägsna mig från skolgården utan tillstånd av en lärare
* inte kastar stenar, snöbollar eller annat som kan göra skada
* inte klättrar i träd
* går till simhallen och sportplanen via tunneln
* går till Sahara endast med lärares tillstånd och då längs promenadvägen
* går till andra ställen, t ex ishallen, bara med lov av lärare och längs överenskommen rutt