ABCNu publicerar Skolverket studien "Att mäta skolors relativa effektivitet – en modellanalys baserad på resurser och resultat". Det var den studien som publicerades redan i början av året men som efter ministerkritik (Ibrahim Baylan) drogs in för "ytterligare bearbetning". Men fortfarande, trots att den "bearbetats", så visar alltså Skolverkets studie att obehöriga lärare är lika bra som behöriga och att elever i friskolor har bättre kunskaper än elever i kommunala skolor. Det hjälper inte hur mycket kritikerna än tar till brösttoner, fakta är fakta.
Det är det jag har sagt hela tiden och även skrivit om i tidningar (och aldrig blivit så utskälld som då!):

Det är positivt med lärare i våra skolor som har en helt annan bakgrund än den svenska Lärarhögskolan! "Behörighet" kan man skaffa sig på många, många andra sätt än att gå där. Dessutom: friskolor har ofta (inte alltid!) en mer "kunskapsinhämtningsvänlig" atmosfär och ställer högre krav på sina elever än kommunala skolor  vilket gör att elever i dessa fristående skolor ofta når bättre resultat.

Information om Skolverkets studie och nedladdningsbar pdf-fil finns här.