Klicka på textrutan för att läsa artikeln på Svenska Dagbladets sajt.
Eleverna har mer disciplin, föräldrarna visar större respekt – och lärarutbildningen är lika populär som läkarlinjen. Finland har länge varit ett toppland enligt Pisa-mätningen.
– Skolsystemet i Sverige har väldigt många brister, säger Mikael Hakola, rektor på Profilskolan i Vällingby i Stockholm.
Han har tidigare arbetat som lärare och rektor i Finland men flyttade till Sverige för några år sedan. Han anser att det finns flera anledningar till varför den finländska skolan verkar fungera bättre än den svenska. Först och främst handlar det om synen på läraryrket.
– I Finland har man enormt hög status. Det är jättefint att vara lärare.
En annan stor skillnad är hur utbildningen är uppbyggd. Enligt* Mikael Hakola måste man göra ett inträdesprov för att bli antagen till lärarhögskolan i Finland.
– Man tvingas exempelvis hålla en provundervisning för att visa hur kreativ man är.
* Varför reportern skriver att man ”enligt Mikael Hakola” måste göra ett inträdesprov, framgår inte. Det är så att man måste göra ett inträdesprov enligt reglerna, inte ”enligt Mikael Hakola”.
Han berättar också att det brukar vara ungefär lika svårt att komma in på lärarutbildningen som på läkarlinjen i Finland.
– Så var det i Sverige också förr, men statusen försvann någon gång där när man bestämde att man skulle vara mer kompis med eleverna, än lärare.
Mikael Hakola påpekar också att finländska skolor inte har samma segregationsproblem som Sverige och att skillnaden på en Helsingforsskola och en skola på landsbygden är minimal:
– Avvikelserna är så små att de är obetydliga. Det kan man inte säga om Sverige. Här finns det skolor som presterar extremt bra, och andra inte alls.
Mikael Hakola pekar också på det stora problemet som finns i Sverige men inte i Finland: att föräldrar anser sig vara konsumenter som kan klaga på och kräva det ena och det andra. han är inte ensam om att berätta om det, många svenska lärare talar ju också om problemet med påstridiga och besvärliga föräldrar.
– Som jag upplever det finns inte det tänket i Finland. Där litar man på lärarna för att man vet att de är kunniga, tillägger Hakola.
Det finns dock en punkt där han anser att den svenska skolan är bättre än den finska: svenska elever är bra mycket mer socialt kompetenta:
– Hade man haft en Pisa-undersökning på social kompetens hade Sverige hamnat på förstaplats. Svenska ungdomar är extremt sociala, säger han.
Kommentar: Hellre kunniga, välutbildade elever än ”extremt sociala”. Gärna både och, men måste man välja så är ju definitivt en utbildning som ger gedigna kunskaper och allmänbildning det viktigaste. Det är ju också skolans huvudsakliga uppgift: att förmedla kunskap.