Klicka på bilden för att se och höra pressträffen.
Pressträff den 31 augusti 2023 med Maria Malmer Stenergard, M, migrationsminister, Ludvig Aspling, SD, Christian Carlsson, KD, Fredrik Malm, L.
Regeringen och Sverigedemokraterna arbetar metodiskt och envetet för att få till stånd bestämmelser, regler och lagar som borde ha funnits på plats för länge sedan. Det heter ju ”en reglerad invandring”, men en sådan kan man med bästa vilja i världen inte säga att man har haft i Sverige. Tvärtom så har invandringen varit tämligen oreglerad. Och i alltför hög grad har inte heller de regler och lagar som faktiskt funnits efterlevts.
Nu försöker man utreda (detta ständiga, långdragna utredande…) och komma fram till självklarheter som borde ha funnits på plats och som de förra tre regeringarna inte mäktat med eller förstått vikten av.
Klicka på textrutan för att läsa hela dokumentet.
Om regeringens tilläggsdirektiv till den redan påbörjade översynen av hur man ska stärka efterlevnaden av svensk lag, det vill säga beslut och domar som först fattats av Migrationsverket och sedan i uppåt 100 procent av de negativa besluten även överklagats i migrationsdomstolar, kan man läsa mer i bifogad Power Point-presentation. Några exempel ur direktivet:
Regelverket om inre utlänningskontroller ska ses över
Syftet är att ge myndigheterna ytterligare verktyg att upptäcka och förhindra olovlig vistelse och att stärka återvändandearbetet.Biometri – ett viktigt verktyg för att motverka identitetsmissbruk
Ett viktigt verktyg för att komma till rätta med missbruket av identiteter är att använda biometri vid identifieringen, till exempel kontroll av fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.Förlängd eller avskaffad preskriptionstid
Ett utvisningsbeslut upphör att gälla efter fyra år. För att öka återvändandet ska utredaren ta ställning till om preskriptionstiden för ett avlägsnandebeslut ska förlängas eller avskaffas.Förlängda återreseförbud
Utlänningar som utvisas förbjuds i vissa fall att återvända till Sverige under en viss tid eller på obegränsad tid, så kallat återreseförbud. Utredaren ska bland annat ta ställning till om återreseförbuden ska kunna bestämmas till längre tid än idag.Ett utökat informationsutbyte
För att åstadkomma ett effektivt återvändandearbete krävs en ändamålsenlig samverkan mellan berörda myndigheter och kommuner. Det kan också bidra till att motverka olovlig vistelse i landet.
Kommentarer: Om befintliga lagar och regler efterlevts hade en del av de nu presenterade åtgärdsförslagen inte behövts. Men eftersom Sverige blivit ett land där invandringen med bästa vilja inte kan sägas vara reglerad i verkligheten utan endast på papper, så är de åtgärder som regeringen nu vidtar nödvändiga.
Enligt uppgifter som varierar och som ingen kan ge någon exakt uppgift om, så kan det finnas uppåt hundratusen människor från länder utanför EU som vistas här olagligt. Alltså utan rätt att vara här, utan tillstånd att befinna sig i Sverige. Det är givetvis helt ohållbart och tärande på samhällets resurser som inte är dimensionerade för dem och även farligt och otryggt för svenskarna som måste leva i sitt eget land utan att landet har kontroll över vilka som vistas här, och med den kriminalitet som uppstår till följd av det.
Det är dessutom ytterst otillfredsställande och påfrestande i längden för samtliga som befinner sig här olagligt, men särskilt för barn och unga som, på grund av att föräldrarna inte hörsammar svenska myndigheters och domstolar beslut och domar, utsätter dem för en barndom och ungdom i otrygghet och ständig rädsla.
För allas skull – svenskarnas, som behöver ha ordning och reda i sitt eget land och för alla dem som inte har en framtid här eftersom de i migrationsprocessen (ofta efter flera överklaganden) inte beviljats uppehållstillstånd så måste en i praktiken och inte bara på papper reglerad invandring äntligen genomföras.