PostenI begynnelsen var Posten. Eller egentligen "Kungliga Postverket". Sedan blev Posten ett företag, Posten AB, och uppdelat i en del olika segment eller sektorer eller vad det heter. Exakt hur allt det där hänger ihop vet jag inte, jag vet bara att det finns allt mindre och mindre kvar av "den riktiga Posten".

Förut fick vi hämta våra rek och paket ooch postförskott på Posten, i mitt fall vid Nytorget på Söder i Stockholm. Sedan hittade någon jubelidiot på att dessa försändelser och en massa annat postjobb skulle tas över av allehanda små butiker och kiosker. Ett tag låg därför den här verksamheten på Vickys Livs på Skånegatan (jag talar nu helt ur min egen lokala synvinkel). Vickys tröttnade på att postverksamheten skrämde birt handlande kunder och sa upp avtalet. Då återgick det mesta till vårt lilla postkontor (som byggts om i påver öststatsstil) och ordningen var återställd.

Knappt hade vi hunnit under något år vänja oss vid att vi kunde hämta våra paket på Posten – eller om det var omdöpt till Svensk Kassaservice eller något annat – och allt var frid och fröjd ett tag. Så, plötsligt, dök det upp en hurtig information om att från den 1 februari så skulle vi i stället få den fina möjligheten (jag minns inte ordalydelsen exakt, men det var innebörden) att sköta våra postärenden och hämta våra försändelser på Hållplatsens Tidningar & Tobak på Folkungagatan. Vi blev inte glada (mild underdrift). Detta har jag skrivit om tidigare här på bloggen.

Och nu får jag hem avier om att jag ska hämta rek men det står inte ett ord om varifrån försändelsen kommer! Inte går jag och hämtar ut något som jag inte har en aning om vad det är, självklart inte. Avsändare ska stå på avin, annars går den i retur. Och jag ska inte behöva gå till Hållplatsens Tidningar & Tobak och be dem ta fram brevet för att jag ska bestämma mig för om jag vill ha det eller inte! Massor av försändelser kommer inte att hämtas ut om detta är Postens (eller vad det nu heter) nya giv, att inte ange vem som är avsändare.

Jag talade med en vänlig och hjälpsam person på kundtjänst och hon hade vänligheten att ringa upp Hållplatsens Tidningar & Tobak och ta reda på vem avsändare till min försändelse var. Men inte ska det väl behövas – och vad kostar det och hur myckett tid tar det? – att en anställd vid Posten (eller vad det heter) ska sitta och anteckna långa avinummer, sedan ringaupp dem som jobbar på postutlämningsstället som ju har annat att göra än att leta fram försändelser och tala om varifrån de kommer, och sedan ringa tillbaka och ge besked till kunden!?

Posten (eller vad ni nu heter), se genast till att avsändaren av en försändelse anges på avierna som går ut till oss kunder!