Jag har skrivit om det många gånger, så snart det här vansinnesprojektet blev känt:
•  Om Migrationsverkets nya snabbhetsgiv8 oktober 2007
•  Migrationsverket om särbehandlingen av irakiska asylsökande – 7 november 2008
•  Nu börjar utländska medier vakna – 14 november 2007
•  32 miljoner skulle räcka långt på plats – 21 november 2008
•  Världssensation: asylprövning på tio dagar! – 23 januari 2008

Jag har också i direkta samtal med ansvariga för asylhanteringen framfört det vansinniga i ett sådant här projekt och att det är rättsosäkert, orättvist, odemokratiskt och – faktiskt ? inte i enlighet med utlänningslagen. Har någon lyssnat? Har någon som kanske insett samma sak som jag, gjort något för att stoppa vansinnet? Nej! För det gör man inte i Sverige! Man väntar tills det går åt skogen, då uttalar man sig, då ojar man och vojar sig över att något så dumt inleddes (och att pengar kastades i sjön). Så här är det på alla områden, inte bara på asylområdet.

Den 5 februari var det tänkt att Migrationsverket skulle starta en avdelning som ska snabbehandla irakiers asylansökningar. Tanken var att avdelningen skulle ta hand om enkla ärenden och ge besked inom två veckor. Men problemet är att det inte längre finns några enkla irakärenden, säger Migrationsverkets personal.

Just det! Det har jag sagt hela tiden! Med tanke på alla dokument- och identitetsförfalskningar och med tanke på Migrationsdomstolens praxisbeslut som innebär att varje asylsökande (i enlighet med utlänningslagen) ska uppvisa och bevisa personliga, individuella skäl för asyl eller uppehållstillstånd, så borde det inte ha varit så svårt ens för Migrationsverkets chefer att räkna ut att ett specialprojekt enbart för ”irakier” inte skulle fungera! Det här galna projektet skulle ha inletts i början av november men kom inte i gång då och det har fortfarande inte kommit gång. Som tur är, för ett mer orättvist och snett påhitt inom asylområdet kan man knappast tänka sig.

”Nu är de flesta ärenden komplicerade”, säger Lars Karlstedt, chef på den nya avdelningen, till Sveriges Radio.

Ja men det har de ju varit hela tiden!!!! Alla ärenden är komplicerade, inte minst med tanke på den enorma (omsättning 2 miljarder kronor) förfalskningsverksamhet som pågått under lång tid och som är väl känd av Migrationsverket! Hur har man någonsin ens kunnat försöka lura sig själv att det skulle finnas ”irakärenden” som är okomplicerade när man inte har en aning om vilka som kommer hit eller ens vilken nationalitet de har som uppvisar (falska) irakiska handlingar?

Hela det här Flen-projektet är så naivt att den/de som kokat ihop det inte borde få ha sådana positioner inom Migrationsverket som gör att de får fatta några beslut överhuvudtaget. Och det faktum att man under en stor del av år 2007 struntade i att göra ordentliga utredningar och kräva bevis för asylsökande irakiers identitet och nationalitet innebär, att av de ca 93 % som fick uppehållstillstånd så har kanske så många som 50 % eller fler, fått det på felaktiga grunder. De borde alltså inte alls ha fått uppehållstillstånd är. Särskilt inte om de i själva verket är till exempel syrier eller jordanier. Även detta varnade jag – och andra – för. Ingen lyssnade.

Detta påstående från en chefsperson, Lars Karlstedt, på verket är helt befängt:

Förklaringen är att Migrationsverkets praxis nu slagit igenom fullt ut: nu krävs det individuella skäl. Det krävs ett personligt hot, ett hot mot en person. Det räcker exempelvis inte att tillhöra en speciell befolkningsgrupp. Vi måste gå in och se på varje person som söker skydd här om de uppfyller de kriterierna, om det finns ett hot mot just den här personen.

Lars Karlstedt, liksom generaldirektören som så stolt talat om detta projekt, vet mycket väl att individuella skäl alltid har krävts, att det inte är något nytt. Det framgår tydligt i utlänningslagen att varje ärende ska prövas individuellt, enskilt och inte på det sätt som Migrationsverket gjort under 2007 då de beviljade de flesta som var – eller sade sig vara – irakier – uppehållstillstånd.

Migrationsverket måste gå igenom vartenda av de 93 procent ärenden gällande irakier där uppehållstillstånd beviljades år 2007 och återkalla de tillstånd som är uppenbart ogrundade och därmed olagliga. Det kan den här Flen-gruppen sysselsättas med sedan deras ”uppehållstillstånd på tio dagar”-projekt fallit ihop. För har vi en lag så ska den följas. Tycker vi att den är felaktig måste vi se till att den ändras. Men tills ändringar görs ska gällande utlänningslag tillämpas. Punkt och slut.

 

© denna sajt.