Under den här uppmaningen kan,
som Undervisnings- och
kulturministeriet meddelar:
Grundskolor och andra läroanstalter kan beställa en forskare virtuellt via tjänsten Träffa en forskare
Finlands unga akademi, undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen samt Finlands Akademi har öppnat tjänsten Träffa en forskare för skolor och läroanstalter. Genom tjänsten kan läraren hitta en forskare som kan besöka skolan virtuellt, som stöd för undervisningen. Forskarbesöken förverkligas genom avgiftsfria videosamtalstjänster.
Den avgiftsfria tjänsten Träffa en forskare är öppen för alla oberoende av geografiskt läge. Tjänsten strävar också efter att omfatta alla vetenskapsområden – från historia till kärnfysik och från statsvetenskap till forskning om artificiell intelligens. Antalet forskare och utbudet av vetenskapsområden växer kontinuerligt.
Tjänsten främjar på ett effektivt och enkelt sätt undervisnings- och kulturministeriets mål att göra Finland till ett inspirerande land som går i spetsen för modernt lärande. Tjänsten stöder också barns och ungas vägar till studier och arbete.
För forskare ger tjänsten en möjlighet till samhällelig dialog. Forskare i början av sin karriär får värdefull erfarenhet av att bygga broar mellan den akademiska forskningen och skolvärlden.
Tjänsten fungerar i praktiken så att forskare och lärare anmäler sig via en webblankett. Läraren meddelar till vilken lektion eller kurs man önskar ett forskarbesök och i vilken ålder eleverna är. Då anmälan är gjord ser man inom tjänsten till att lärare och forskare hittar varandra. Dessa kommer sedan sinsemellan överens om tidtabeller och andra detaljer för det virtuella besöket.
Kommentar: Ett alldeles enastående utmärkt projekt som säkert kommer att ytterligare bygga på och förbättra finländarnas kunskaper och bildning. Finland är redan nu det land som har en av världens bäst utbildade befolkningar:
• Finland är världens mest läskunniga land.
J. W. Miller och M. C. McKenna, World’s Most Literate Nations: Rank Breakdown
• Finland är bland de ledande länderna i utbildning inom OECD.
OECD, Better Life Index: Education
Finland is a top-performing OECD country in reading literacy, maths and sciences with the average student scoring 523, above the OECD average of 486. The best-performing school systems manage to provide high-quality education to all students.
In Finland, 88% of adults aged 25-64 have completed upper secondary education, higher than the OECD average of 74%.
Highly respected teachers
The trust that teachers enjoy in Finnish society is deserved and reflects the very high quality of their training. Finland has raised the social status of its teachers to a level where there are few occupations with higher status. University professors are among the most highly regarded of all professionals, and even the word for teacher is the same for school teachers as for university professors. In 2010, there were more than 10 applicants for each of the 660 available slots on university courses for training primary schoolteachers, making teaching one of the most sought-after professions.
As a result of this competitive climate, teaching is now a highly selective occupation in Finland, with highly skilled, well-trained teachers spread throughout the country.
Slutkommentar: Om Sverige var ett ”normalt” land och våld och bråk i klassrummen inte var vardag i allt fler svenska skolor, skulle man kunna föreslå att man tog efter ovanstående finska modell. Men som läget är här så skulle den sannolikt inte fungera i svenska skolor, i varje fall långtifrån i alla skolor.