Statsrådet (= regeringen, min anm.) informerar:

I åtgärdsprogrammet fastställs de viktigaste åtgärderna, genom vilka våldsbejakande radikalisering och extremism i Finland kan förebyggas. Förebyggandet och bekämpningen riktas mot alla former av våldsbejakande extremism. Att förebygga och bekämpa våldsbejakande radikalisering och extremism är en viktig del av bekämpningen av terrorism. Åtgärdsprogrammet omfattar sammanlagt 43 åtgärder. De här åtgärderna har delats upp i arbete på nationell, regional och lokal nivå, men också arbete på individnivå.

Och:

Målet är att förebygga våldsbejakande radikalisering och extremism i ett så tidigt skede som möjligt. Men i situationer där förebyggande åtgärder inte längre är tillräckliga blir olika metoder för bekämpning viktiga.
———-
Inrikesministeriet samordnar det nationella arbetet för förebyggande och bekämpning av våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism. Programmet genomförs i ett brett samarbete.

Kommentar: Detta är viktigt och mycket bra att Finlands regering är tydlig med:

I situationer där förebyggande åtgärder inte längre är tillräckliga blir olika metoder för bekämpning viktiga.

Klicka på textrutan för att komma till dokumentet.

Utdrag ur programmet:

1.5 Åtgärdsprogrammets mål

Lägesbild
Finland är en trygg och stabil rättsstat. De utmaningar som vårt samhälle och våra medborgare ställs inför är dock allt mer komplexa. Fenomenen berör flera samhällssektorer, och det krävs allt mer samarbete och nya verksamhetssätt för att identifiera fenomenen och ta itu med dem. Förändringarna i verksamhetsmiljön förutsätter också att befogenheterna och resurserna för aktörerna inom den inre säkerheten och rättsvården ökas. Kärnan i rättsstaten utgörs av medborgarnas förtroende för ett rättvist samhälle och rättssystem.

Långsiktiga mål fram till 2031
Finland är ett förtroendebaserat samhälle där säkerhet och rättvisa förverkligas. Rättsstaten är samhällets ryggrad. Myndigheterna skapar förutsättningar för en god vardag, och rättsvårdskedjan fungerar effektivt. I all sin verksamhet främjar Finland principerna om demokrati, civilsamhället, de grundläggande och mänskliga rättigheterna samt rättsstaten.

1.6 Finlands strategi för förebyggande och bekämpning av våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism

4. Våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism förebyggs och bekämpas lokalt, regionalt och nationellt. Arbetet bygger på samarbete mellan olika aktörer och multiprofessionellt samarbete. Aktörerna utbyter information sinsemellan inom de ramar som lagstiftningen tillåter, och olika hinder för informationsutbyte undanröjs. Vid planeringen och genomförandet av arbetet identifieras behovet av att involvera aktörer på bred front från samhällets olika sektorer och runt om i Finland samt betydelsen av internationellt samarbete.

2 Åtgärder
2.1 Verksamhet på nationell nivå

15. Utnyttja de ungas kunskaper i förebyggandet av våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism. Målet är att engagera unga med olika bakgrund och i olika livssituationer i planeringen och genomförandet av förebyggandet av våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism genom att göra det möjligt att lyfta fram de ungas kunskaper och erfarenheter. De unga har kunskaper till exempel i fråga om sociala medier och digitala spel, vilket är viktigt att utnyttja när man planerar förebyggande åtgärder. Dessutom har de unga förståelse bland annat för hurdana ämnen som väcker diskussion i deras åldersgrupp och var diskussionen sker samt förståelse för vilka Inrikesministeriets publikationer 2024:13 erfarenheter de unga har. Det är viktigt att utnyttja de ungas kunskaper både på nationell, regional och lokal nivå.

Huvudansvariga: inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet
Andra ansvariga: den nationella samarbetsgruppen, lokala samarbetsnätverk
Viktiga aktörer: tredje sektorn, kommunerna, regionförvaltningsverken, de ungas egna påverkansgrupper

17. Säkerställa att Försvarsmakten känner till verksamhetssätt och processer för hur man ska agera när det gäller observationer som har samband med våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism. Målet är att Försvarsmaktens personal ska veta hur man ska agera när det gäller observationer som har samband med våldsbejakande radikalisering eller våldsbejakande extremism och var man vid behov kan få ytterligare information eller anvisningar. Observationer som har samband med våldsbejakande radikalisering eller våldsbejakande extremism kan komma fram till exempel under beväringstjänst eller repetitionsövningar.

Huvudansvariga: Försvarsmakten
Andra ansvariga:
Viktiga aktörer:

26. Anmäla observationer vid förläggningarna som tyder på våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism. Målet är att förläggningarnas personal anmäla observationer som tyder på våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism i enlighet med överenskomna förfaranden och lagstiftningen om utlämnande av information.

Huvudansvariga: Migrationsverket, förläggningarna
Andra ansvariga:
Viktiga aktörer:

2.2 Verksamhet på regional och lokal nivå

35. Stödja kritiskt tänkande och mediekompetens. Målet är att i Finland bosatta personer i olika åldrar ska ha förmåga att bedöma den information de får, identifiera propagandamaterial, miss- och desinformation och annan påverkan samt förmåga att också själva agera ansvarsfullt i mediemiljöer. Åtgärden kan anknyta till exempelvis allmän mediekompetens, fenomen i sociala medier eller identifiering av nya fenomen som den tekniska utvecklingen medför på fenomennivå, såsom olika slags förfalskningar av bilder och ljud. På lokal nivå har till exempel kommunala aktörer, såsom skolor, läroanstalter, bibliotek och ungdomsarbete liksom tredje sektorn en viktig roll i att åtgärden får genomslag. På nationell och regional nivå kan utveckling av verksamhetsmodeller och kommunikation bidra. Också medierna har möjlighet att påverka olika teman som anknyter till åtgärden på såväl lokal, regional som nationell nivå.

Huvudansvariga: Nationella audiovisuella institutet (främjande av åtgärden), undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen, arbets- och näringsministeriet (kommunikation om åtgärden, eventuell styrning, stöd och främjande av åtgärden).
Andra ansvariga:
Viktiga aktörer: kommunerna, regionförvaltningsverken, närings-, trafik- och miljöcentralerna, tredje sektorn, mediebranschen.

36. Stödja utvecklingen av barns och ungas interaktionsfärdigheter och förmåga till konstruktiv konfliktlösning. Målet är att barn och unga ska lära sig att agera konstruktivt vid meningsskiljaktigheter och kunna ta hänsyn till personer och grupper med andra åsikter, med beaktande av de mänskliga rättigheterna, och dessutom veta var de kan få stöd i svåra situationer. På lokal nivå har till exempel skolor, läroanstalter och aktörer på ungdomsområdet i kommunerna och tredje sektorn en viktig roll i att främja åtgärden26. På nationell och regional nivå kan utveckling av verksamhetsmodeller och kommunikation bidra.

Huvudansvariga: undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen, arbets- och näringsministeriet (kommunikation om åtgärden, eventuell styrning, stöd och främjande av åtgärden)
Andra ansvariga: Viktiga aktörer: kommunerna, välfärdsområdena, tredje sektorn, de ungas egna påverkansgrupper.

43. Konsekvenserna för familjesituationen för personer som genomgått våldsbejakande radikalisering identifieras i arbetet med individer. Målet är att de yrkespersoner som arbetar med personer som genomgått våldsbejakande radikalisering i sitt arbete med enskilda individer ska identifiera vilka eventuella återverkningar en persons 42 Inrikesministeriets publikationer 2024:13 våldsbejakande extremistiska ideologi kan ha på personens familjeförhållanden. En våldsbejakande extremistisk ideologi kan ta sig uttryck i till exempel uppfostran av de egna barnen till en våldsbejakande extremism, varvid det till exempel kan finnas behov av att kartlägga behovet av multiprofessionellt samarbete eller av att konsultera barnskyddsmyndigheterna. Till följd av våldsbejakande extremism har det också kunnat uppstå konflikter i en persons familjeförhållanden eller så har familjeförhållandena eventuellt brutits, vilket kan leda till att andra stödåtgärder behövs.

Huvudansvariga: ministerier och ämbetsverk (kommunikation om åtgärden, eventuell styrning, stöd och främjande av åtgärden).
Andra ansvariga:
Viktiga aktörer: Centralkriminalpolisen, polisinrättningarna, kommunerna, välfärdsområdena, förläggningarna, tredje sektorn.

2.3 Arbete på individnivå

I det individcentrerade arbetet beaktas alltid att den våldsbejakande radikaliseringsprocessen är just individuell. Förutom faktorer som har att göra med själva ideologin ska också faktorer som eventuellt kan påverka våldsbejakande radikalisering, såsom personens kön, ålder, nära relationer och psykiska hälsotillstånd beaktas i arbetet. Nära relationer kan till exempel var en bidragande faktor vid våldsbejakande radikalisering, men de kan å andra sidan också stödja individen att bryta sig loss från våldsbejakande extremistisk ideologi och verksamhet. När det gäller individuella faktorer beaktas också hur dessa olika faktorer kan påverka varandra. Som ett led i det individuella arbetet är det också viktigt att beakta vilka eventuella tjänster och stödåtgärder som klientens familj behöver.
———-
I fråga om återvändare från stridszoner har ett förslag till hur samarbetet mellan myndigheterna ska ordnas publicerats (på finska med referat på svenska)39. Om den som återvänder från en stridszon har barn med sig, ska barnens situation identifieras och möjlighet till specialstöd och beredskap för ett tillräckligt långsiktigt arbete finnas, till exempel i anslutning till behandlingen av traumatiska händelser. Också annan eventuell inverkan som bakgrunden hos andra som kommer från konflikt- eller krisområden kan ha ska identifieras i arbetet med enskilda individer, med beaktande av till exempel vilken effekt en eventuell krigstraumatisering kan ha.

Kommentar: Ovan är, som tidigare nämnts, utdrag ur Finlands nationella åtgärdsprogram för förebyggande och bekämpning av våldsbejakande radikalisering och våldsbejakande extremism 2024-2027. För dem som är intresserade av att ta del av programmet i sin helhet går det bra att klicka på bilden av dess omslag för att komma till hela texten på cirka 45 sidor.