Läs och lyssna här på Sveriges Radios inslag med rubriken Migrationsverkets nya satsning får kritik.
Först: Under alla år jag har varit ombud för asylsökande och på andra sätt varit aktiv i asyl- och migrationsfrågor, har det klagats över de långa hanteringstiderna. Högljudda röster har i åratal krävt kortare handläggningstider och snabbare beslut. Både för att de asylsökande ska slippa den psykiska press det innebär att vänta och för att det är bra för samhället att människor inte rotar sig här utan får lämna landet snabbare när besluten är negativa. Dessutom blir det givetvis billigare för skattebetalarna att människor inte försörjs i Sverige ”i onödan” under många år; ett faktum som inte heller ska underskattas.
Ur alla synvinklar är det bättre med en snabb och effektiv asylprocess. Som det har presenterats av Migrationsverket så ter sig deras nya arbetssätt vara just både snabbare och effektivare och möta de krav som ställts av media, offentliga biträden, människorättsorganisationer och – inte minst – asylsökande själva under lång tid, alltså att handläggningstiderna ska kortas.
Dessutom: Att jurister och advokater nu, när det verkligen införs, inte är överförtjusta i Migrationsverkets nya arbetssätt – trots att många tidigare varit för kortare asylprocesser – torde till åtminstone viss del ha att göra med att de blir förlorare i det hela. De får inte lika många uppdrag eftersom de inte längre ska sitta med redan vid de första, inledande samtalen mellan Migrationsverket och de asylsökande.
Vidare: Väldigt många offentliga bitröden har också satt i system att ständigt, nästintill som en stående beställning, begära anstånd hos Migrationsverket och därmed varit en icke obetydlig del av de långa asylprocesserna. Om Migrationsverket nu blir restriktivare med att bevilja anstånd tvingas de offentliga biträdena också att arbeta effektivare och bidra till en snabbare och smidigare asylprocess. Jag har i många år tyckt att det varit märkligt att Migrationsverket så frikostigt meddelat anstånd åt offentliga biträden som satt anståndsbegärandet i system. Och jag har själv sett hur ofta och hur mycket det har försenat enskilda asylsökandes ärenden, att deras ombud inte arbetat effektivare och hållit tiderna som stipulerats för att inkomma med yttranden etc.
Till slut: Det nya, snabbare asylförfarandet torde, som sagt, rimligtvis vara till fördel både för de asylsökande och för det svenska samhället i stort. De enda som inte direkt gynnas är de offentliga biträdena, som får lite mindre att göra och som måste jobba effektivare och inte bidra till att ärendena drar ut på tiden. Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson har rätt när han säger:
Jag tycker inte det finns anledning att ha en dyr advokat i det första förhöret, eller det första samtalet, om det visar sig att det är ett enkelt ja-ärende.
Men han bör vakta sin tunga och inte kalla det första samtalet för ”förhör”. Den polisiära tonen ska inte användas i de här sammanhangen, en asylsökande ska inte förhöras utan han eller hon ska få berätta varför han eller hon söker asyl.
© Vid citat ur texter på bloggen, var vänlig länka hit så att hela texten kan läsas, inte bara lösryckta ord eller meningar.