En migga skriver:
Just nu finns det en pjäs som handlar om Försäkringskassan, Den flygande handläggaren eller något liknande. Jag har inte sett pjäsen men jag har läst om den. Och jag kan relatera till det absurda i, att personer som ansöker om någonting som de anser att de har rätt till, hos statliga myndigheter plötsligt blir ”kunder”. Man kan vara kund hos ett företag och om det företaget inte levererar så kan man bli kund hos ett annat företag. Men vart ska man gå om man inte fått PUT av Migrationsverket eller om man inte fått sjukskrivning av Försäkringskassan?
Lägg ner det här språket, det här talet om ”kunder”, ”kundservice” etc! På Migrationsverket är inte de asylsökande några kunder, dvs personer som kan välja vart de kan gå för att PUT, om Migrationsverket inte håller måttet. På Försäkringskassan är det inte bättre.
Just nu får vi också glada besked från vår ledning, på ett språk som jag knappt förstår. Någon typ av svengelska. Till allas vår förtjusning (!) så har Migrationsverket öppnat en ny enhet; en enhet med lean-navigatörer. Vi ska jobba lean och den som ännu inte fattat det får hjälp av dessa navigatörer.
Men hallå! Migrationsverket är en statlig myndighet och som sådan måste verket fatta beslut inom rimlig tid, besluten ska vara motiverade etc.
Vad kan den här lean-enheten tillföra? Kanske nya enkäter och nya leanutbildningar som vi måste svara på och som tar en mycket av vår arbetstid varje gång och som vi inte orkar med. Om man från morgon till kväll är överhopad av ärenden som måste utredas och fattas beslut på , för att vi ska hålla detta lean levande, då finns det inget utrymme för att hålla på och svara på enkäter eller att utbilda sig i lean.
Måhända att också den här nya lean-enheten behöver sina pinnar i verkets pinnsystem, men jag orkar inte.
Min uppgift är att tillämpa lagen, träffa asylsökande och fatta beslut i deras ärenden. Inget annat.
Kommentar: Är statliga myndigheter i Sverige numera lekstugor för sina generaldirektörer? Med regeringens goda minne?