En migga:
I de flesta team inom asylprövningen – dock inte i det som jag ingår i – har de återgått till att ”ta tempen” i samband med morgonmötena. Det innebär att man själv ska uppskatta hur stressad man är. Det kan låta omtänksamt men det är inte det eftersom den som vågar säga att han eller hon är stressad bara får rådet av teamledaren att ”skärpa sig och sluta överdriva”.
De flesta säger ingenting eller försöker placera sig i mitten av ”termometern”. Antagligen har ledningen förstått att många medarbetare mår dåligt på grund av den ökande arbetsbördan och tyckt att återinförandet av ”lean – termometern” på morgonmötena i varje team skulle kunna lösa problemet. I stället blir det tvärtom.
Det råder en kultur hos oss på Migrationsverket, där det inte är OK att säga att man har för mycket att göra, att man mår dåligt för att man inte hinner med allt och man sviker löftet som getts till den asylsökande – enligt LEAN kallad ”slutkunden” – om handläggningstiden av hans eller hennes ärende.
Vi har ”slutkunder” som mår dåligt för att de inte får komma till utredningar inom rimlig tid efter ansökan och vi har ”slutkunder” som får vänta på beslut alltför länge. Men vad ska vi göra? Det kan inte krävas av oss att vi ska jobba på obetald övertid på kvällar och helger för att få det hela att gå ihop! Vi får helt enkelt gilla läget och göra vårt bästa på arbetstiden. Lagen om arbetstid gäller även för oss. Ansvaret för de förlängda handläggningstiderna är inte vårt utan ledningens och politikernas. Vad jag skulle vilja säga till mina ”medmiggor” är att stressa inte, gör ditt bästa, mer kan inte krävas av dig.
Kommentar:
1) ”Slutkunder”? ”SLUTKUNDER”???!? Varför i hela fridens dar får normala ord i Sverige så ofta nypåhittade omskrivningar och hur i hela världen kan man kalla ”asylsökande” för ”slutkunder”? Det handlar ju om personer som ansöker om en ”förmån” (lagstadgad), vilket uppehållstillstånd av skyddsskäl och asyl i enlighet med flyktingkonventionen de facto är. Man ansöker om rätten att få stanna i landet tillfälligt eller permanent, av olika anledningar. Asylsökande är inga ”kunder” överhuvudtaget, vad är det för nyordssnickrare som har hittat på det?
2) Miggorna rapporterar om anställningsstopp – det skulle knappast hjälpa om det inte rådde anställningsstopp, för det tar åratal för en nyanställd person att bli en hyfsad handläggare eller beslutsfattare. Och ”inströmningen” (som man än så länge ”får” säga, sedan ”massinvandringen” i detta märkliga ordmärkningsland blev tabu) av asylsökande sinar aldrig, den ligger inte heller på samma nivå som tidigare eller minskar jämfört med förr. Nej, den ökar. Dag för dag.
Läs också En ny migga: ”Samtliga jobbar halvt ihjäl sig och tacken är mer arbete och sämre villkor.” från den 17 september.