I höstas beslutade Norbergs kommun att kommunen skulle göra ett uppehåll i mottagandet av ensamkommande barn (Norbergs flyktingvägran kan bli domstolssak). I Haninge kommun gick det inte att öppna ett asylboende för ensamkommande unga asylsökande invid en skola. Protesterna från oroliga föräldrar och närboende blev för stort, och det är ju trots allt så att det är kommuninvånarna som är kommunen. Därför tvingas kommunpolitikerna backa om boende för ensamkommande barn och unga. I Östra Göinge pågår en rättslig tvist sedan två år tillbaka efter att kommunen vägrat att ta emot tre ensamkommande minderåriga asylsökande. Och i Hultsfred vägrar man ta emot ensamkommande flyktingbarn. Kommunalrådet Lars Rosander, Centerpartiet, säger:
Vi har gjort bedömningen att det inte går längre. För att klara arbetsmiljölagen måste vi stänga ned.
Nu sällar sig också Österåkers kommun till dem som inte blint accepterar Migrationsverkets påbud utan ställer egna krav. En kommunledning har att, i första hand, se till sin kommuns och sina kommuninvånares bästa och det är vad Österåker och de andra kommunerna gör. Kommunpolitikerna gör det som regeringen, vars uppgift är att i första hand se till hela landets och dess invånare bästa, inte gör: tar ansvar, när de anser att det är de och inte Migrationsverket som ska besluta hur eventuell mottagning av asylsökande ska gå till i just deras kommun. Det är ju de, kommunledningarna, som har kunskap och överblick och som kan bedöma läget. Det är de som vet vilka och hur många asylsökande ungdomar man klarar av att ta emot utan att det skapar alltför stora problem för vare sig dem som tas emot eller för kommunens egna invånare. Som kommunledningen alltså har ansvar för, i första hand.
I lokaltidningen Kanalen intervjuas kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher, M, den 15 februari. Hon säger:
Fram till nu har vi tagit emot cirka 200 nyanlända barn och ungdomar till Österåker, varav merparten är ensamkommande pojkar. Av dessa nyanlända är endast tre flickor. Vi vill jämna ut denna fördelning och uppmanar därför Migrationsverket att anvisa flickor till vår kommun
Utöver att Österåker vill ha just flickor anvisade till kommunen innehåller brevet till Migrationsverket även en begäran om att få tydligare information om de unga asylsökande som ska komma.
− Vi vill ha namn, ålder och nationalitet senast tio dagar före barnen kommer hit. Jag tycker att det är ett rimligt krav för att vi ska få chansen att förbereda ett mottagande på ett så bra sätt som möjligt, säger Michaela Fletcher.
Hon framhåller också:
I ljuset av det som skett i Mölndal och på andra platser runt om i Sverige den senaste tiden vill jag också säkerställa trygghet och säkerhet för alla parter.
Det är både rimliga och ansvarsfulla krav. Att en kommun agerar för att det ska bli så bra som möjligt för dem som måste ges tak över huvudet och ett så gott mottagande och en så god tillvaro som möjligt medan de väntar på besked om de beviljas uppehållstillstånd eller inte. Och att kommunen samtidigt tar ansvar för sina invånare, det är exakt vad en kommunledning ska göra. Vilket man alltså gör i Österåker.
Regeringen tycker sig kunna köra över kommunernas lagliga självbestämmanderätt – det är både oansvarigt och fel. Regeringen lägger ansvaret för problemen – vanligtvis kallade ”utmaningar” – som den (nuvarande och tidigare) har skapat på kommunerna genom att försöka tvinga igenom en lag, som planeras att träda i kraft den 1 mars och som ska göra det obligatoriskt för kommuner att ta emot nyanlända flyktingar med permanent uppehållstillstånd. Kommunerna måste slå tillbaka och kräva ansvarstagande av regeringen, och det är det vi börjar se nu. Kommunerna kan och bör inte stillatigande acceptera att regeringen lägger sina tillkortakommanden; sin oförmåga att se till att utlänningslagen följs; sin acceptans av att personer utan rätt att vistas i landet blir kvar här i tiotusental; att uppehållstillstånd som fåtts på bedrägliga grunder inte återtas och att utlänningslagens kriterier inte följs.
Det är inte acceptabelt att ett lands regering/ar gravt missköter vad de är skyldiga att hantera och sedan lagstiftar – i strid med lagen om kommuners självbestämmanderätt – om tvångsplaceringar av asylsökande i kommuner som av olika anledningar inte anser sig kunna ta emot dem eller som, när de kan det, inte ens får vara med och styra vilka och hur många som ska tas emot och på vilka villkor.
© denna blogg.