1,5 timmes bilresa från Prag ligger staden Mladá Boleslav och där ligger den jättelika Skoda-fabriken som sträcker sig över 3 kvadratkilometer (Monaco är 1,9 kvadratkilometer stort…).

Vi gick genom museet med de många olika Skoda-fordonen, från den gamla träcykeln som kallas ”bonebreaker” för att den var så obekväm att cykla på eftersom den helt saknade fjädring, via en massa gamla bilar av varierande modeller via pansarsäkra karosser och rutor till dagens snygga, moderna bilar.

I själva fabriken, vid löpande bandet, jobbade folk metodiskt och lugnt, flera av dem var vietnameser, som utgör en stor del av den importerade arbetskraften.

Medellönen är ca 15 % högre än på andra liknande arbetsplatser (inte för att det finns någon annan arbetsplats som är så här stor), och den faktiska skatten är 20 %. Till skillnad från andra i Tjeckien, som har fyra veckors semester, har de anställda hos Skoda fem veckor. Dessutom en del andra förmåner varav lån på mycket goda villkor är en.

2.100 bilar tillverkas varje dygn av folk som jobbar i treskift. 30 nationaliteter finns representerade bland de anställda.

Radek Spicar, Director External Affairs, som tidigare jobbat i regeringskansliet och  som fått delar av sin utbildning i Storbritannien uttryckte att det är ett stort problem för Tjeckien att man inte har euro eftersom den tjeckiska kronan är så oberäknelig och fluktuerar med 10 % upp eller ner. Dessutom var han starkt missnöjd med den, som han sa: ”alltför rigida arbetsrättslagstiftningen”. Han efterlyste betydligt större flexibilitet på arbetsmarknaden och hade också en del mycket intressanta tankar om en sorts ”arbetstidskonton” där anställdas arbetade tid fördes in. När det krävdes stora insatser kunde de jobba mer och få in mer arbetstid på dessa konton, och när det blev svackor kunde de vara hemma med full lön om de hade tid på kontot. Och de som inte hade någon arbetad tid på sina konton kunde ändå vara hemma med full lön; de kunde ”fylla på” sina arbetskonton senare.

Besöket på Skoda-fabriken fick mig att se den här tidigare så illa sedda bilen med helt nya ögon. Man berättade också – inte utan stolthet – att när Tjeckien blev fritt och inte längre stod under sovjetisk regim, lyckades man snabbt vända alltihop, gå samman med Volkswagen, behålla sitt eget varumärke och börja producera snygga, moderna, prisvärda bilar.