Här följer en viktig gästbloggning av Arne Malmgren och Birgitta Elfström, båda jurister och under lång tid beslutsfattare på Migrationsverket.
Asyllagen behöver inte skrivas om
Sverige har en generös asyllagstiftning. Den är mer generös än EU:s mininormer i asylrätten. Det behövs inte en ny asyllag. Det som behövs är kunniga och erfarna personer som tolkar lagen och dess förarbeten. Dessa kunniga personer behöver också stor kunskap om länders kultur, religion och politik. De behöver även känna till internationella konventioner och internationella avgöranden. Migrationsverket behöver erfarna jurister och samhällsvetare som handlägger och fattar beslut i asylärenden. Nu råder det en rättsröta på Migrationsverket. Men vi delar inte den åsikt som Maciej Zaremba framför i Dagens Nyheter den 5 november att rättsrötan beror på att verket tvingats ta politiska hänsyn i sina beslut. Regeringen kan inte tvinga verket att ha en hårdare tolkning av lagen än lagstiftarens mening.
Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson sa i Studio Ett i P1 den 6 november att den nya lagstiftningen gett verket begränsade möjligheter att ge tillstånd. Struntprat! Migrationsverket har i dag självsvåldigt dragit åt tumskruvarna så hårt att de som har behov av skydd inte får det. Vi tänker närmast på de många statslösa palestinier som kommer från Gaza, Saudiarabien och Irak. De är sedan tidigare flyktingar och registrerade hos UNRWA och UNHCR. Deras flyktingskap har inte upphört. Då skall de inte återigen behöva lägga fram nya skäl som konstituerar flyktingskap. Migrationsverket skall vid bedömningen om skyddsbehov utgå från att de redan är flyktingar – men det görs inte.
De statslösa som kommer från Irak får inte ett effektivt skydd i Irak. Ändå utvisar Migrationsverket dem dit. UNHCR har nyligen dokumenterat att statslösa palestinier inte får ett effektivt skydd i Irak. Ytterligare rättsröta är att Migrationsverket, Migrationsdomstolen och Migrationsöverdomstolen kräver att en statslös palestinsk flykting skall söka jobb i Saudiarabien för att komma tillbaka dit där han/hon inte får tillgång till en gnutta av mänskliga rättigheter och där han tvingas leva under en sponsor som utnyttjar den statslöse flyktingen. Migrationsverket blundar också för ovedersägliga fakta: det föreligger absoluta verkställighetshinder i vissa ärenden.
Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson skyller ifrån sig och påstår att migrationsdomstolarna har en alltför hård tolkning av lagen. Men ett asylärende kan ju inte komma till migrationsdomstolen utan att en asylsökande överklagar ett av- eller utvisningsbeslut från Migrationsverket.
Migrationsverket måste börja tolka den befintliga asyllagstiftningen på ett humant och rättssäkert sätt. Det var inte lagstiftarens mening att det skulle bli en hårdare tolkning av humanitära skäl i den nya lagstiftningen. Utan svårighet skulle därför Migrationsverket kunna bevilja tillstånd för bl.a. apatiska barn på ”synnerligen ömmande omständigheter” och ”barnets bästa”.
Statslösa palestinier och kristna från Irak tillhör, var för sig, samhällsgrupper som är särskilt utsatta i Irak. Som grupper är de så utsatta att de inte skall behöva visa individuella skäl för att få stanna eftersom båda grupperna har behov av ett effektivt skydd.
Nu måste generaldirektören Dan Eliasson visa att han och hans mannar behärskar asyllagstiftningen och tolkar denna så som lagstiftaren avsett och inte kräva att regeringen måste ändra lagen. Klarar Dan Eliasson inte detta bör han avgå.
Arne Malmgren
Birgitta Elfström
jurister och f.d. beslutsfattare på Migrationsverket
© Vid citat ur texter på bloggen, var vänlig länka hit så att hela texten kan läsas, inte bara lösryckta ord eller meningar.